Epäonnistuminen ei ole vaihtoehto, niinkö?

Epäonnistuminen ei ole vaihtoehto, niinkö?

Jos sinulla on kova sisäinen motivaatio parantaa elämänlaatuasi esimerkiksi parisuhteessa, työtehtävissä, kotona tai harrastuksissa, saatat himoita onnistumisia jopa liian kovaa. Tällöin epäonnistuminen ei ole enää edes vaihtoehto, vaan kaikessa on onnistuttava heti ensimmäisellä yrittämällä. Mieluiten jo ennen kuin on edes yrittänyt. Jos nykytilanteen analyysissään havaitsee vain epäkohtia, niihin voi suhtautua monella tapaa pelon kautta:

  • ”Olen jo epäonnistunut, koska muutenhan näitä epäkohtia ei edes olisi enää tänään edessäni.”
  • ”On parempi, etten edes yritä korjata epäkohtia, jotta en epäonnistu.”
  • ”Epäonnistun, jos en saa kaikkia korjattua heti ja kerralla kuntoon.”
Epäonnistuminen ei ole vaihtoehto, niinkö?
Epäonnistuminen ei ole vaihtoehto, niinkö?

Jos epäonnistuminen ei ole vaihtoehto, sen välttämisestä voi tulla pakkomielle. Onneksi pakkomielteitäänkin voi muokata, jolloin pakkomielle pienenee haihtuakseen lopulta kuin taivaan tuuliin. Vapaus saa vallan helpommin, kun ensin vapauttaa itsensä turhan pakottavista kahleistaan. Epäonnistumisen pelko voi kahlita paikoilleen niin vahvasti, että parhainkaan tavoite ei saa itseä irti ja eteenpäin. Tällöin on keskusteltava tuon pelkonsa kanssa rauhassa tarkemmin ja kuulosteltava, mistä oikein pohjimmiltaan onkaan kyse. Ratkaisuun on turha hypätä silloin, kun pelkkä pysähtyminen ongelman äärelle auttaa. Pysähtyminen ja hengitys vievät pidemmälle kuin tavoitteeseen puskeminen: Miten hengitys parantaa hyvinvointia konkreettisesti?

Jos epäonnistuminen ei ole vaihtoehto, sen välttämisestä voi tulla pakkomielle.

Mistä tietää milloin kannattaa erota?
Mistä tietää milloin kannattaa erota? LUE TÄÄLTÄ

Kumpi luo enemmän hyvinvointia itselle ja ympäröiville ihmisille: epäonnistumisen mahdollisuuden hyväksyminen vai epäonnistumisen pirunmoinen välttely kaikin käytettävissä olevin keinoin? Epäonnistumisen fanaattinen pelko jähmettää paikoilleen tai saa puskemaan ongelmaviidakon läpi sellaisella vimmalla, että siitä touhusta on oma ja muiden ihmisten hyvinvointi kaukana. Yleensä iso epäonnistuminen pelottaa enemmän kuin pieni epäonnistuminen.

Makes sense.

Mutta mitä tehdä, jos oman epäonnistumisensa menneisyydessä tai kuvittelemansa, pelkäämänsä epäonnistumisensa tulevaisuudessa kokee aivan jättimäisenä?

Onneksi pakkomielteidenkin miellepiirteitä voi muokata.

Onneksi mieltään voi muokata näkemään ahdistavan jättiläisen pikkuriikkisenä tai siirtää jättiläistä syrjempään oman näkökentän ja pelikentän edestä. Tähän mielen muokkaamiseen miellepiirre-editoinnilla on monia käteviä harjoituksia. Ehkä oletkin tehnyt niitä jo Rakkauden (r)evoluutio-kirjan 57 harjoituksesta, joten en tässä lähde niitä sen tarkemmin nyt veivaamaan. Tiedät, mistä puhun. Jos et, laita viestiä kommenttikenttään tai esimerkiksi Instagramin (rakkaudenrevoluutio) ja Facebookin kautta (Rakkauden revoluutio – Rakkauden evoluutio).

Suuren pelon hetkellä kannattaa loogiselle mielelleen muistuttaa nämä muutamat faktat, jotka niin monet tutkimukset ovat jo osoittaneet:

  1. Aivot eivät erota todellista kuvitellusta eli todellinen tapahtuma vaikuttaa kuten ajatus tuosta tapahtumasta.
  2. Ajatukset tuntuvat kehon reaktioissa kuten todellisen tapahtuman kokeminen.
  3. Tunnetilat näkyvät kehomittauksissa. Tunne on siis vain tunne, mutta fyysisestikin vaikuttava.

Jos negatiivisia ajatuksiaan tai ikäviä tunteitaan pelkää siksi, että tietää niiden negatiiviset vaikutukset kehonkin hyvinvointiin, kannattaa muistaa näiden korrelaatioiden positiivinen kääntöpuoli: ajatuksiaan ja tunteitaan voi myös editoida paremmiksi, jolloin kehon hyvinvointikin paranee.

Tietoinen surutyö

Esimerkiksi pelon kohteen kuviteltujen miellepiirteiden editointi tuo helpotusta todelliseen pelon tunteeseen fyysisessä kehossamme. Näistä konkreettisista miellepiirre-editointitekniikoista lisää tosiaan siinä kirjassa, ja laita tarvittaessa viestiä, jos haluat minun käyvän niitä tekniikoita läpi myös tässä blogissa.

Aikajanaterapiatekniikoilla arvokkaampi menneisyys ja parempi tulevaisuus

Miellepiirteitä editoimalla voi muokata tunnetilaansa esimerkiksi utuisen epävarmalta tuntuvaa tulevaisuuttaan kohtaan. Kun oman tulevaisuutensa näkee muina kuin epäonnistumisten räikeinä varoitusmerkkinä, seuraava askel tuntemattomaan tulevaisuuteen on hitusen helpompi ottaa.

Tunteiden hyväksyntä

Joskus tulevaisuuden tarkastelu osana pidempää aikajanaa auttaa myös helpottamaan sitä painetta, jota sisällään kokee tällä hetkellä käsillä olevia haasteitaan tai epäonnistumisen pelkoaan kohtaan. Aikajanaterapian keinoilla onkin mahtavaa huomata, miten meistä jokainen voi muokata jopa menneisyyttään sellaiseksi, että se ei enää ainakaan ruoki tulevaisuuden epäonnistumisen pelkojamme.

Myös yhden hetken epäonnistumisen hahmottaminen pidemmän aikajanan pikkuisena kompasteluna auttaa asettamaan vaikealta tuntuvan hetken oikeisiin mittasuhteisiin. Kokonaisuuden hahmottaminen helpottaa tunnetilaa. Tämänkaltaiseen mentaaliharjoitteluun aikajanaterapiatekniikat ovat erinomaisen käteviä. Jos menneisyyteen tai tulevaisuuteen kurkistaminen ahdistaa jo ajatuksenakin, ensiavuksi ahdistukseensa voi ottaa meillä kaikilla olevan tärkeimmän rauhoittumiskeinon: Miten hengitys parantaa hyvinvointia konkreettisesti?

Loogisjärkevät pikakeinot ja alitajunnan työstäminen

Jos aikajanaterapian keinot eivät ole sinulle vielä tuttuja etkä ole vielä ehtinyt tehdä Rakkauden (r)evoluutio-kirjan 57 mentaaliharjoitusta, voit kokeilla meidän kaikkien jo hallitsemaa simppeliä pikakeinoa: kirjoita päiväkirjaan ylös edes yksi onnistuminen joka päivä, niin jälkikäteen voit palauttaa mieleesi lukuisia monia onnistumisia siinä hetkessä, kun pelkäät tulevia epäonnistumisia. Tämä harjoitus on toki vain loogisen mielen perusharjoitus, mutta sellaisenaan tosi helppo, nopea ja toimiva. Menneiden pientenkin onnistumisten tietoinen havaitseminen tuo hyvää mieltä ja hyvä mieli auttaa näkemään tulevaisuuden ratkaisut valoisampina vaihtoehtoina.

Jos epäonnistuminen pelottaa sinua loogisjärkevällä, tietoisella mielellä tekemistäsi harjoituksista huolimatta, sinun kannattaa alkaa harjoitella hyödyntämään alitajunnan voimaa. Jos alitajuntasi syöttää sinulle pelkoajatuksiasi, tietoinen hyvä tavoitteesi voi jäädä saavuttamatta. Tiedostamaton, mutta todellinen vahva tunne, esimerkiksi se epäonnistumisen pelko, voittaa aina tietoisen mielen harjoittaman järkipäättelyn ja siksi esimerkiksi pelko voi olla tavoitteidesi esteenä. Itse harjoitan itsehypnoosia nimenomaan alitajunnan voiman hyödyntämiseen, ja itsehypnoosiharjoituksia kannattaa treenata ammattitaitoisten hypnoterapeuttien kanssa. Laita viestiä, kun haluat kuulla lisää hypnoterapian hyödyistä. Ja ensivinkkinä: itsehypnoosi useimmiten aloitetaan juuri siitä meillä kaikilla olevasta ensiapukeinoista eli pysähtymisestä hengityksensä äärelle: Miten hengitys parantaa hyvinvointia konkreettisesti?

Infernaalinen avioeron pelko

Ero pelottaa
Eroaminen pelottaa, jos eron kokee epäonnistumisena.

Avioeroa pidetään joskus aivan infernaalisena epäonnistumisena ja tuon ennenkokemattoman avioeron pelko nimenomaan jähmettää paikoilleen tai saa puskemaan vastoin omaa tai puolison hyvinvointia. Lue vaikkapa täältä lisää ”avioero on epäonnistuminen”-ajattelumallista. Vaikka eropäätöksen tekeminen saakin sattua ja pelottaa, ero ei ole kuitenkaan paniikin paikka, kuten tässä blogipostauksessa kerron: Ero on elämänmuutos, vaan ei paniikin paikka. Rakkauden (r)evoluutio-kirjassa on lukuisia erilaisia mentaaliharjoituksia monen kokeman ison epäonnistumisen – avioeron – pelon tunteen käsittelyyn.

Kaikilla tunteilla on tarkoitus. Riittää, että toivotat pelokkaankin tunteen tulemaan rohkeasti luoksesi ja kuulostelet, mitä tuo tunteesi kertoo sinulle juuri sillä hetkellä. Mitä sinun olisi hyvä oivaltaa sen sanomasta?⁠

Ajatteletko sinä, että epäonnistuminen ei ole vaihtoehto?

Ratkaisukeskeisen, parisuhde- ja eropositiivisen kirjan harjoituksia kannattaa soveltaa myös mihin tahansa muuhun pelon tai muun ikävältä tuntuvan tunteen käsittelyyn, sillä epäonnistumistenkin pelon syntyprosessin osatekijät ovat usein mielenkiintoisen samankaltaiset. Meillä jokaisella on omanlaisemme pelkomme eri elämäntilanteissamme, mutta onneksi keinoja on lukuisia auttamaan meistä ihan jokaikistä. Ota yhteyttä, kun haluat jutella sinua mietityttävästä haasteestasi. Olen mielelläni savuksi myös sinulle!

LISÄLUKEMISTA ESIMERKIKSI SEURAAVISTA KIRJOITUKSISTA:

Epäonnistuminen ei ole vaihtoehto, niinkö?