Miten hengitys parantaa hyvinvointia konkreettisesti?

Miten hengitys parantaa hyvinvointia konkreettisesti?

Hengitys on tietysti jo perusasetuksiltaan elämänlaadun edellytys: kovin montaa minuuttia sitä ei kannata pidätellä noin niin kuin lähtökohtaisesti. Mutta miten oikeanlaiseen hengitykseen keskittymällä voi parantaa hyvinvointiaan konkreettisesti? Tänään erään kokouksen aluksi tuli stressi ja hengitysharjoitukset puheeksi, joten siltä istumalta päätin lahjoittaa lonkalta sinullekin pikakertauksen tähän kirjaimellisesti elintärkeään aiheeseen: miten hengitys parantaa hyvinvointia.

Luonnollinen hengitys
Hengitä rauhassa.

Tässä artikkelissa puran auki:

  • Miten hengitys parantaa hyvinvointia konkreettisesti kuvailtuna?
  • Miksi hyvinvointi kohenee niin tehokkaasti, kun kiinnittää huomiota hengitykseen?
  • Entä millainen hengittäminen helpottaa oloa erityisesti?
  • Lopuksi vielä helppo hengitysharjoitus, jotta paniikkihetkessäkin oikeaoppinen hengitys käynnistyy automaattisesti jatkossa.

Tästä artikkelista voit lukea hengityksestä yhtenä hyvänä keinona parantaa parisuhdetta: Miten parantaa parisuhdetta helposti ja nopeasti muutamassa sekunnissa?

Miten hengitys parantaa hyvinvointia konkreettisesti?

Useimmat meistä kuvailisivat jotain mukavaa hyvän olon hetkeä esimerkiksi näin:

  • Lepäilen rauhassa tai olen jonkin leppoisan lempipuuhani parissa. Ehkä luen mukavaa kirjallisuutta tai katselen kaunista maisemaa.
  • Minulla ei ole kiire minnekään. Keskityn käsilläni olevaan hetkeen.
  • Hymyilen tai kasvoni ovat levolliset.
  • Minulla on rento fiilis.
  • Mieleni on rauhallinen.
Vapaa

Hyvän olon hetkeä kuvaillaan usein rauhallisin mielin, tyynellä tunteella ja rennolla fyysisellä olotilalla. Lempeän hyvä olo on levollisuutta ja rentoutuneisuutta. Sellainen hyvänolontunne auttaa myös esimerkiksi huomioimaan rakkaimpansa lempeämmin: Miten parantaa parisuhdetta helposti ja nopeasti muutamassa sekunnissa?

Kun meillä on rento ja hyvä olo, sydämensykkeemme hidastuu ja verenpaineemme laskee. Stressi ei aja kroppaa taistelemaan tai pakenemaan, joten se ei tarvitse boostia lihaksiinsa. Ruoansulatus toimii ja hormonimyrsky ei blokkaa aivotoimintaa. Veri kiertää aivoissa ja ajatus kulkee kirkkaammin. Luova flow-tila saa viedä mukanaan. Ideat ja rakkaudelliset tunteet saavat elintilaa kiireettömyydessä. Rentoutuminen saa aikaan monia muitakin hyviä henkisiä ja fyysisiä vaikutuksia.

Yksi tärkeä hyvän olon merkki on myös se, että ollessamme rentoutuneita, hengityksemme tasaantuu ja hidastuu luonnollisesti.

Hengitys ja hyvinvointi kuuluvat siis saumattomasti yhteen, mutta miksi?

Miksi hengitys parantaa hyvinvointia niin tehokkaasti?

Hengitämme automaattisesti, ajattelematta sitä sen koommin. Mutta osaamme kontrolloida hengitystä myös tietoisesti.

Vapaus

Jos rauhallinen hengitys tuo mukanaan rennon fiiliksen ja hyvän olon, niin miksi hengitystä kannattaa kontrolloida tai miettiä ylipäänsä? Miksi huomion kiinnittäminen hengittämiseen edistää rentoa, hyvää oloa?

Aiemmin on ajateltu, että vain alitajunta vaikuttaa ei-tahdonalaiseen, autonomiseen hermostoon emmekä siis voisi aktivoida tietoisesti ja konkreettisesti itse myöskään sen säätelemää parasympaattista hermostoa, joka säätelee rentouden tilaamme ja hyvinvointiamme.

Sittemmin on kuitenkin ymmärretty, että voimme itse tuoda autonomisen hermoston alaisuudessa olevia kehon toimintojamme joiltain osin myös tietoisen mielen hallintaan. Voimme siis tietoisen mielemme suuntaamalla konkreettisesti säädellä autonomisen, parasympaattisen hermostomme rentoutumista ja vaikuttaa itse kehomme toimintoihin ja sitä kautta mielen hyvinvointiin positiivisesti.

Avainroolissa on keskushermostossamme, aivoissamme, oleva 10. hermo, nimeltään vagushermo. Vagushermo säätelee parasympaattista hermostoamme monin tavoin. Monet fyysiset hyvän olon tunteemme ovat vagus-hermon ansiota. Mutta miten ihmeessä voimme tietoisesti vaikuttaa jonkin aivopoimujemme alla piilottelevan hermon toimintaan itse?

Tyyni rauha

Artikkelin nimen perusteella arvasitkin jo: hengittämällä tavalla, josta vagushermo tykkää!

Kun vagushermoa hellii, se aktivoituu haluamallamme tavalla hyvinvointimme vahvistajaksi!

Mihin homma perustuu? Miten hengitys parantaa hyvinvointia niin nopeasti?

Rauhoittumisesta vastaava aivojen vagushermo rauhoittaa autonomisen, ei-tahdonalaisen, parasympaattisen hermostomme jokaisen rauhallisen sisäänhengityksen ja jokaisen pitkän, hitaan uloshengityksen tahdissa.

Rauhallinen hengittäminen lisää hyvinvointia

Rauhallisen hengittämisen avulla ’taistele tai pakene’ -stressireaktiostamme (ja monesta muusta hyödyllisestä toiminnosta) vastaava ärhäkännopea mantelitumakkeemme (engl. amygdala) hiljenee.

Monella tapaa tuikitarpeellinen mantelitumake osallistuu limbisen järjestelmämme osana muunmuassa tunteiden ja muistin kannalta tärkeisiin toimintoihin. Ehkä olet huomannut, että muistat joitain merkittäviä – hyviä tai huonoja – asioita paremmin kuin toisia? Arkisemmat asiat eivät jätä mieleemme niin lähtemättömiä muistikuvia kuin ne hetket, joissa meillä oli voimakas tunnelataus mukana.

Osittain mantelitumakkeen myötävaikutuksella voimakkaita tunteita nostattaneet tapahtumat tallentuvat pitkäkestoiseen muistiimme tavalla, joka jättää niitä ihanimpia tai ikävimpiä muistikuvia vuosikymmenien voimavaraksemme tai taakaksi. Tästä jutellaan tarkemmin Rakkauden (r)evoluution muissa postauksissa.

Mantelitumake sijaitsee aivorungon ympärillä eli isoaivoja lähempänä selkärankaa. Siksi moni puhuu stressireaktion puskevan pintaan ”liskoaivoista”. Onhan termissä totta toinen puoli: tuo keskushermostomme osa on muiden eläinten, niiden liskojenkin, kanssa enemmän samankaltainen kuin myöhemmin evoluution myötä kehittyneet sivistyneemmät aivolohkomme. Ne jotka kontrolloivat sammakoita pääsemästä suustasi, vaikka puolisosi paasaisi täyttä häkää: Miten parantaa parisuhdetta helposti ja nopeasti muutamassa sekunnissa?

Annat sivistyneelle käytöksellesi paremmin tilaa parisuhteessasikin, kun hengität ensin. Ei ole niiden liskoaivojen vika, että ne muodostuivat sinullekin ensin, ja siksi paniikkihetkellä määräävät sen kaapin paikan parisuhteessasikin.

Millainen hengittäminen helpottaa oloa erityisesti?

Kun aivot iskee paniikkivaihteen päälle, sitä on vaikea huomata itse. Meidät hyvin tunteva kumppani kyllä aistii tuohtumuksemme, ja alitajuntansa tulkinnoilla saattaa kopioida paniikkisi itselleenkin. Sitten se riemu vasta repeääkin, kun molempien liskoaivot keskustelevat keskenään niin rakentavasti…

Parisuhde ahdistaa?

Kiukun keskellä unohtuu molemmilta, että sanat ovat kultaakin kalliimpia, ja sanavalintojen olisi hyvä olla valintoja. Ei esihistoriasta ryöppyävä tulva. Katso tähän liittyen Rakkauden (r)evoluution YouTube-videoista esimerkiksi:

Pinnan alla

Koska lisko sisälläsi huutaa henkistä hätääsi, energiapihit aivosi päättelevät: Nyt on kiire toimia!

Aivot pikaoptimoivat itsensä puolestasi, koska nyt ei ole aikaa kuunnella rationalisointiasi. Yläkerrasta virrat veks, ja virtaa jalkoihin ja jännitettä muutenkin koko kroppaan, jotta jaksat taistella tai paeta henkesi edestä vielä kun voit. Niska jumissa ja rintakehä jäykkänä on vaikea hillitä sisäistä tulvaansa. Se on inhimillistä. Puhdasta biologiaa.

Jos sinulla olisi aikaa harkita edes hetken verran, uskoisitko toimivasi tunnelmaltaan tiivistyneessä tilanteessa rakentavammin? Suhtautuisitko esimerkiksi puolisoosi lempeämmin kuin mihin liskoaivojesi neurobiologinen koodaus käskee sinua?

Paniikkitilanteessa ei yleensä muista monimutkaisia sääntöjä. Onneksi vain yhden säännön muistaminen riittää!

Hengitä rauhassa. Anna aikaa itsellesi.

Aikaa itselle
Anna aikaa itsellesi.

Jo vanha kansa ohjeisti lapsiaan: ”Laske kymmeneen, laske kymmeneen!” Välillä ehkä sataan. Numeroista viis – pointtina on: hengitä vagushermosi ja mantelitumakkeesi tyytyväisiksi. Mitä suurempi tunne, sitä pidempään mielenrauhan saavuttaminen saattaa kestää.

Autonomisen parasympaattisen hermostonsa saa aktivoitua, kun auttaa vagushermoaan edes hetken ajan. Hengittämällä rauhallisesti.

Katso ohjeet oikeaoppiseen hengitykseen tästä:

Oikeaoppinen hengitys: Helppo hengitysharjoitus paniikkihetkeen!

Vagushermo tykkää, kun hengität rauhallisesti.

Luonnollinen hengitys
Hengitä rauhassa.

Hyvin rauhallisesti.

Hyvä. Juuri noin.

Hengitä hitaasti sisään, ja pidättele hengitystäsi sekunti tai kaksi.

Ja hengitä ulos vielä hitaammin.

Vielä rauhallisemmin.

Ja kun uloshengityksesi saavuttaa ’päätepisteensä’, odota vielä hetki ennen kuin aloitat uuden sisäänhengityksen.

Jälleen hitaasti.

Hyvin hitaasti.

Rauhallisesti.

Hyvä, mainiota.

Näin helppoa se on.

Hitaasti sisään, ja vielä hitaammin ulos.

Autat vagushermoasi vain hengittämällä hitaasti ja rauhallisesti.

Sisään.

Ja ulos.

Hitaasti ja rauhallisesti olosi helpottuu.

Ja niin vagushermosi rentouttaa sinua yhä enemmän. Jatka tätä harjoitusta nyt niin kauan, kunnes tunnet olosi hyväksi.

Lempeän levolliseksi ja rauhalliseksi.

Harjoittele käytännössä, miten hengitys parantaa hyvinvointia!

Kun hengität rauhallisesti, vagushermosi rentouttaa sinua ja saa parasympaattisen hermostosi vahvistamaan voimavarojasi myös puolisosi kohtaamiseen kunnioittavalla tavalla.

Parisuhteen parantaminen

Lue tästä teemasta lisää täältä: Miten parantaa parisuhdetta helposti ja nopeasti muutamassa sekunnissa?

Rauhallinen hengittäminen lisää mielenrauhaa myös työpaikalla ja etätöissä: Valitusbongarin 50 syytä, miksi etätyö kotona ärsyttää

Kun sinulla on aikaa nyt hengittää rauhassa, syvennä rentoutuneisuuttasi mielikuvaharjoituksilla. Ohjeistan niihin muissa Hyvinvointi-blogin postauksissani. Myös muissa blogikategorioissa on vinkkejä hyvään oloon niin parisuhteessa kuin sinkkunakin.

Jos sinulla ei juuri nyt tunnu olevan aikaa pikkubreikkiin hengitysharjoituksen ja mielikuvaharjoituksen avulla, katso Rakkauden (r)evoluution YouTube-videovinkki: Relaa vähän, rakas!

Paranna rakkaittesi hyvinvointia jakamalla Rakkauden (r)evoluution vinkkejä!

Lämmin kiitos Sinulle, kun laitat hyvän kiertämään myös omassa lähipiirissäsi Rakkauden (r)evoluution ja sosiaalisen median avulla!

Näitä postauksiani saa tykätä, kommentoida ja jakaa vapaasti somessakin Facebookissa, Instassa ja YouTubessa. Tässä suorat linkit Rakkauden (r)evoluution somekanaviin:

Klikkaa tästä suoraan Rakkauden (r)evoluution Facebook-sivulle.
Tästä pääset Rakkauden (r)evoluution Instagramiin.
Rakkauden (r)evoluution YouTube-videot löydät tuon linkin lisäksi tämän sivuston oikeasta yläkulmasta.

Kannattaako erota vai parantaa parisuhdetta pysyvästi? TILAA NYT Rakkauden (r)evoluutio - Parempi parisuhde vai erinomainen ero?
Lukijakommentit ja median näkökulmat Rakkauden (r)evoluutiosta