”Miksi aina mulle käy näin?!” Eli: Miten lopettaa itsensä vertailu muihin somessa?

”Miksi aina mulle käy näin?!” Eli: Miten lopettaa itsensä vertailu muihin somessa?

”Piti olla kiva kesäpäivä. Mutku ei. Istuin terdellä kaverini ja kuohuvien kanssa, ja sometettiin samalla rennosti, kunnes kaverini näytti mulle Facebook-feedistään bongaamansa juhannushääkuvan: mun exäni vei uuden hoitonsa vihille, vaikka meidänhän se piti mennä naimisiin just juhannuksena! Veetutusvyöry pääsi irti ja peto siinä samalla. Miksi aina mulle käy näin!?! Salarakkaani pussailee muka rakastamaansa puolisoaan palmun alla viidesti vuodessa, naapurin puutarha kukkii aina kauniimmin, työkaveri sai taas paremman pestin, ja oman kullan exä on timmimmässä kunnossa kuin itse ikinä.” Somekavereinamme meillä on perheenjäsentemme lisäksi niitäkin, joiden elämää seuraamme enemmän kadehtien kuin kehuen. Some nostattaa tunteita, ja joissain elämäntilanteissa se voi tuntua väistämättömältä. Jos omat voimavaramme ja itsetuntomme ovat koetuksella, sometus heittää bensaa liekkeihin itsekritiikkimme roviolla. Jos some ahdistaa ja muiden menestys masentaa, miten lopettaa itsensä vertailu muihin somessa?

Tästä Rakkauden (r)evoluution blogipostauksesta voit lukea missä asioissa vertailemme itseämme muihin useimmin.

Kun pidät sometuksesta, hyödynnä sitä jopa itsetuntosi parantajana:

Miten lopettaa itsensä vertailu muihin somessa?

Rovio ei roihua ilman säpäkkää sisäistä kipinäämme.

miten parantaa itsetuntoa sosiaalisen median avulla

Jos rakkaan kumppanimme exä on somekaverimme ja näemme hänen fitness- tai triathlon-täydellisyytensä some-feedissämme, millaista kipinää kaipaamme ajatusmyllyymme? Omasta olotilastamme riippuen meillä on monia vaihtoehtoja, mitä puskea päähämme tuolloin:

  1. ”Olikohan sen piukeita pakaroitakin parempi puristella kuin minun tavallista takalistoani? Nyt tenttaan pahaa-aavistamattomalta kumppaniltani totuuden ulos hänen menneestä elämästään!”
  2. ”Kylläpä tuo triathlon taitaakin antaa upeaa energiaa! Missäköhän voisin itsekin aloittaa tuon tai jonkin muun inspiroivan liikuntaharrastuksen?”
  3. ”Onpa hienoa, kun puolisoni exä antaa niin urheilullisen roolimallin heidän ihanille lapsilleen!”
Kevytkin liikunta lisää hyvää oloa.
Kevytkin liikunta lisää hyvää oloa, vai mitä?

Liiallinen itsensä vertailu muihin voi ahdistaa.

Some voi masentaa varsinkin silloin, kun itse on väsynyt jo ennen sometustakin. Väsyneenä silmät suurentelevat näkemäänsä ja aivot etsivät erikoisia mielleyhtymiä: esihistorialtaan kauemmin kopassamme kulkeneet liskoaivomme ovat valppaita etsimään ’pakene tai taistele’-konflikteja ja näkevät riskejä sielläkin, missä niitä ei ole.

Tykkäätkö itse arjestasi?
Tykkäätkö itse arjestasi?

Vertailu voi vääristyä, ja ahdistus nousee täysin aiheetta. Tämä onkin useimmiten ahdituksen syy: kaikki ei ole ihan hyvin itsellä. Kysymys kuuluukin: miten lopettaa itsensä vertailu muihin?

Some-todellisuus
Some-todellisuus

Jos akuuttina ärsytyksenaiheenasi on nimenomaan se, että salarakkaasi tai ex–puolisosi tai ihan kuka tahansa tuntematonkin pussailee puolisoaan palmun alla, ja sinäkin haluat lomamatkalle edes itseksesi, katso pika-avuksi Rakkauden (r)evoluution YouTube-video matkailuun ja mielen avartamiseen.

Somen sijaan klikkaa itsesi Rakkauden (r)evoluution YouTube-videoon Bullshit-bingoamisesta, jos sanoitat some-ahdistuksen aiheesi näillä sanapainotuksilla: ”naapurin puutarha kukkii aina kauniimmin”, ”työkaveri sai taas paremman pestin”, ja ”oman kullan exä on timmimmässä kunnossa kuin itse ikinä”. Tähän teemaan myös YouTube-video Miksi sä aina jätät ne sun sukat lojumaan lattialle?! tarjoaa oivalluksia.

Parhaat keinot miten lopettaa itsensä vertailu muihin somessa

Tässä postauksessa pohditaan muunmuassa:

  • Kannattaako itsensä vertailu muihin somessa?
  • Milloin ei tarvitse lopettaa itsensä vertailua muihin somessa?
  • Millainen itsensä vertailu muihin on hyödyllistä?
  • Mikä lisää ahdistusta, kun vertailee itseään muihin somessa?
  • Mistä tietää, vertaako itseään ja elämäänsä todellisiin tapahtumiin vai esimerkiksi salasuhteiden somekulisseihin?

Tämä blogipostaus kertoo helppojen pikakeinojen lisäksi myös sen kaikista parhaimman keinon miten lopettaa itsensä vertailu muihin somessa.

Milloin ei tarvitse lopettaa itsensä vertailua muihin somessa?

Kaikki muut paitsi me itse ja se sohvalla lojuva kumppanimme tuntuvat olevan aktiivisia ja onnellisia elämässään. Lisäksi muiden lapset saavat parempia koulutodistuksia, kesätyöpaikkoja ja heittävät voltteja kuin sirkustaiteilijat. Omat pikkukullat xboxaavat ja kiroilevat kokista kittaillen. Teini vetäisi koulunpäättäjäiskännit ja nuorempi jäi kiinni näpistelystä, kun mulla ei nyt ollut antaa hänelle rahaa edes viikonloppukarkkeihin. Miksi aina mulle käy näin? Olen varmasti täysin surkea vanhempi!

Valitse, mitä seuraat somessa.
Valitse, mitä seuraat somessa.

Jos sinä et postaa omia vaikeita hetkiäsi ja epävarmuuden tuntojasi someesi, oletatko somesta löytäväsi nimenomaan niitä totuudenmukaisia, normaalia elämää olevia koettelemuksiakin? Itsensä ja perheensä vertailu muiden some-kiiltokuviin ei ole järkevää, mutta silti teemme niin. Miksi vertailemme itseämme muihin sosiaalisessa mediassa?

Me ihmiset – niitä menestyneimpiä yksilöitä myöten – olemme laumaeläimiä. Lauma on turvan tae vahvimmillekin ryhmänjohtajille ja suunnannäyttäjille. Me ihmisetkin haluamme tuntea kuuluvamme laumaan. Me kaipaamme hyväksyntää, ja aina hyväksyntää ei saa automaattisesti.

Jos koemme olevamme riskissä ajautua lauman ulkopuolelle, etsimme keinoja saada hyväksyntää. Vertaamme itseämme muihin ja jälleen osittain tiedostamattomasti päättelemme näennäisloogisesti, kuka saa ja kenelle annetaan hyväksyntää. Haemme vertailukohtaa erityisesti laumamme suosituimmista yksilöistä, jotta tietäisimme, miten saada hyväksyntää osaksemme yhtä lailla. He, joilla näyttää olevan vakiintunut rooli laumassa, johon kuulumme tai johon haluamme kuulua, on mallituksemme kohde. Vaikka haluamme uskoa olevamme aina fiksuja ja filmaattisia somekäyttäytymisessämme emmekä enää näin aikuisina muka mallittaisi muita, tiedostamattomasti toimimme kuitenkin toisin.

Itsensä vertailu muihin on tavallista, ja sopivasti suunnattuna myös hyödyllistä. Itsensä vertailua muihin ei siis tarvitse tyystin edes yrittää lopettaa eikä se olisi todennäköisesti täysin mahdollistakaan. Vaikka kuinka tietoisesti toitottaisimme olevamme täysin itseriittoisia eivätkä muiden menot meitä liikauta suuntaan tai toiseen, tiedostamaton mielemme kuitenkin vilkuilisi sivusuuntiinkin. Siitä ei tarvitse kuitenkaan ahdistua.

Oman vertailufokuksensa voi kuitenkin suunnata hyötykäyttöön.

Millainen itsensä vertailu muihin on hyödyllistä?

Me mallitamme muiden toimintaa aivan pienestä vauvasta alkaen. Haemme katsekontaktia ja vastaamme hymyyn hymyllä, koska huomaamme sen lähentävän meitä hoitajaamme. Jos pieni lapsi ei saa huomiota ja hyväksyntää hyvällä, hän nopeasti oppii hakemaan sitä vahvemmilla, enemmän huomiota herättävillä keinoilla. Huomiosta ja huomiointikyvystä voit lukea esimerkiksi tästä Rakkauden (r)evoluution postauksesta:

Huolenpidon riittävyydestä ja hyväksynnän hakemisesta hätääntynyt lapsi sisällämme voi hakea hyväksyntää myös kyseenalaisin keinoin. Järjellä ajateltuna nuo keinot ovat järjettömät, mutta tunne ajaa järjen yli. Mitä vahvempi on tunne, sitä hiljemmaksi järki käy. Liskoaivoillamme – eli niillä aivorunkomme osilla, joilla on paljon yhtäläisyyksiä muidenkin eläinten kuin vain ihmisten kesken – on esihistoriallinen etumatka verrattuna evoluution ja ihmislapsen kehityspolunkin huipentumaan, rationaalisempiin aivojen osiin. Frontaalilohkomme saa väistyä vähintäänkin silloin, kun olemme väsyneitä ja stressi on varastoitunut kehoomme. Vertailua ei kannata tehdä väsyneenä. Väsymys ja stressi poistuvat nukkumisen lisäksi myös päiväsaikaan – hengittämällä:

Miten hengitys parantaa hyvinvointia
Miten hengitys parantaa hyvinvointia konkreettisesti?
Lue blogipostaus täältä!

Muulloin vertailu voi olla erittäinkin hyödyllistä.

Miten olisimme oppineet edes kävelemään, ellemme olisi tarkkailleet taidokkaampien lajitovereidemme sulavaa liikkumista? Ryömivä vauvaa kiukustuu, kun hän tahtoisi jo jaloilleen. Samaan tapaan somesta voi ottaa inspiroivaa mallia, jos itse tuntee olevansa elämässään rähmällään, kontillaan tai kotvasen kumarassa. Kuten et taaperona voinut kerralla osata ja onnistua kaikessa, mitä kokeilit, anna myös aikuisena itsellesi aikaa olla siinä, missä olet – vertailematta enempää kuin on hyödyllistä.

Mikä lisää ahdistusta, kun vertailee itseään muihin somessa?

miten parantaa itsetuntoa sosiaalisen median avulla
Miten parantaa itsetuntoa sosiaalisen median avulla eikä somea karttaen?
Lue blogipostaus täältä!

Miksi sometamme ja vertailemme itseämme muihin tavalla, joka lisää ahdistustamme? Varsinkin kun voisimme somettaa omaa itsetuntoamme tukien:

Aivokuoremme osaisi neuvoa meitä puhumaan itsellemme kauniisti ja kannustavasti. Jos annamme sille mahdollisuuden siihen. Kun olemme liian väsyneitä kuuntelemaan aivokuoremme komennusta ja malttamaan mielemme, märehdimme omaa olotilaamme enemmän kuin olisi tarvis. Mitä pidempään annamme sisäisen kriitikkomme murentaa itseluottamustamme, sitä enemmän mielemme väsyy ja ahdistus lisääntyy.

Väsymys on vihoviimeinen vauhdittaja some-ahdistukselle. Kun seuraavan kerran olet aikeissa klikata itsesi autuaalliseen sometaivaaseen, varmista ensin oma olotilasi:

  • Nukuinko viime yönä hyvin?
  • Olenko väsynyt tällä hetellä?
  • Olenko tehnyt jotain mukavaa tänään itsekin?
  • Onko minulla hyvä olla juuri nyt tässä, missä olen?

Jos tunnet olosi hyväksi omana itsenäsi juuri sillä hetkellä, anna mennä vaan! Itse asiassa somettamisesta voi olla jopa apua itsetunnon parantamisen keinona: 7 uutta vinkkiä miten saada parempi itsetunto sosiaalisen median avulla

Jos tunnet olosi jo valmiiksi alakuloiseksi ja sinulla on aikaisempia kokemuksia siitä, miten some ahdistaa ja masentaa mahdollisesti vielä lisää, odota hetki ennen kuin klikkaat kännykkäsi somenappulaa. Anna tuo hetki itsellesi ja tee itsetuntoa kohottavia harjoituksia, joita löydät Rakkauden (r)evoluutio -kirjasta.

Ja muista se rauhallinen hengitys. Sillä on niitä taikavoimia!

Vertaatko itseäsi somessa todellisiin tapahtumiin?

”Exä tai se salarakas pussailee puolisoaan palmun alla viidesti vuodessa” voi olla juuri se täystyrmäys, joka iskee kanveesiin. Jos ei vielä ole oppinut iloitsemaan entisen kumppaninsa uudesta onnesta, voi opetella ensialkuun olemaan ainakin ahdistumatta siitä.

TILAA KIRJA HELPOSTI TÄÄLTÄ!
Parempi parisuhde vai erinomainen ero?

Kirjassa Rakkauden (r)evoluutio – Parempi parisuhde vai erinomainen ero eräs onnellisesti eronnut pohti sosiaalisen median totuudenmukaisuutta parisuhteessa ja sen päättymisen jälkeen:

On jännää, miksi somessakin parisuhteen aikaista onneaan suurentelee, kun taas eron jälkeistä onneaan piilottelee. Erotessamme minun teki mieli kertoa kaikille, kuinka helpottunut olen, mutta enhän voinut satuttaa exääni.

Kati Niemi: Rakkauden (r)evoluutio – Parempi parisuhde vai erinomainen ero?

Miten esimerkiksi eropäätöksen tekemiseen vaikuttaisi se, jos parisuhteessaan onneton somettaja jakaisikin muille otoksia niistä kylmistä hetkistä puolison kanssa, joita kaiken järjen mukaan useimmiten on, jos parisuhde halutaan päättää? Jos peukkutykkäykset kääntyisivät suruhymiöiksi, heräisikö eropohdintojaan päässään pyörittävä somettaja silloin itsekin helpommin ja nopeammin todellisuuteen?

Jos ei halua rikkoa kulissejaan, on vaarassa rikkoutua ennen pitkää itse. Monenko tykkäyksen arvoinen oma elämä voi olla? Itse rakentamiensa kulissien kiiltokuvapinta ehkä voimaannuttaa jatkamaan parisuhteessa
taas piirun verran eteenpäin, mutta tuo varsinainen ihmissuhde ei siitä
muutu piiruakaan. Kuinka kauan kannattaa keskittyä siihen, miltä parisuhde näyttää muiden silmissä?

Kati Niemi: Rakkauden (r)evoluutio – Parempi parisuhde vai erinomainen ero?
Moni miettii, miten parantaa hyvinvointiaan itsensäkehittämisen avulla

Vertaatko elämääsi salasuhteiden somekulisseihin?

Ahdistaisiko some enää sinua, jos vertaisit itseäsi ja elämääsi todellisiin tapahtumiin ja olosuhteisiin? Moni haluaa uskoa, että pettämistä ei ole ja salasuhteet ovat vain Hollywoodin juonenkäänteitä.

Lue pettämiseen ja salasuhteisiin liittyen esimerkiksi nämä postaukset:

Moni miettii, miten parantaa hyvinvointiaan itsensäkehittämisen avulla
Tiede paljastaa: kaikki aikuiset eivät yllä riittävälle kehitystasolle. Miten parantaa hyvinvointiaan itsensäkehittämisen avulla? – Lue blogipostaus täältä!

Helpot keinot miten lopettaa itsensä vertailu muihin somessa nopeasti

Jos some-ahdistus valtaa pääsi etkä osaa tyystin lopettaa tai vähentää sometukseen käyttämääsi aikaasi, ota nämä kolme nopeaa ja helppoa pika-apua käyttöösi:

1. Lopeta seuraamasta niitä henkilöitä, joiden some satuttaa tunteitasi.

On ookoo lopettaa Facebook-kaveruus myös ex-puolison kanssa, jos hänen iloiset some-postaukset ovat liikaa siinä hetkessä. Voit kertoa exällesi, miksi teet niin, ja että mahdollisesti toivot voivanne olla some-kavereita taas sitten, kun olet päässyt erostanne yli. Vaikka eropäätöksen olisi tehnyt itse, entisen puolison onni sinkkuna tai uudessa parisuhteessa on liian raskasta katsottavaksi.

2. Lopeta seuraamasta niitä henkilöitä, jotka saavat sinut tuntemaan itsesi vähäpätöiseksi.

Jotkut somettajat pröystäilevät surutta ja heidän kylmät, materialistiset arvonsa paistavat läpi vähintään sivulauseissa ja rivien väleistä sen lisäksi, että kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa. Luksusta on tavallinenkin elämä, ja ehkäpä ennenkaikkea se tavallinen elämä eikä some-pröystäily. Jokainen saa itse määritellä mikä on itselle liiallista pröystäilyä, vaikka se olisi toiselle täysin tavallista ja arkista eikä tuo somettaja edes olisi materialistinen leveilijä – hänen elämäntyylinsä on vaan erilainen. Kannattaa valita, millaisilla arvoilla varustettuja ihmisiä seuraa. Ja muistaa myös se, että ne omat ajatukset muiden pröystäilystä eivät välttämättä pidä ollenkaan paikkaansa. Kaikkia ajatuksiaan ei kannata uskoa!

3. Etsi uutta parempaa some-seurattavaa.

miten parantaa itsetuntoa sosiaalisen median avulla
Miten parantaa itsetuntoa sosiaalisen median avulla eikä somea karttaen? Lue blogipostaus täältä!

Etsi uusia positiivisia henkilöitä tai avainsanoja, joita seuraamalla sinulle tulee hyvä mieli ja itsetuntosi kohenee. Esimerkiksi Instagramissa voi seurata termejä ’mielenrauhaa’, ’mindfulness’ ja ’relaxation’, jotka tuovat some-feediisi kaikkea muuta kuin ahdistavaa klikkimediaa ja pinnallisuutta.

Lue myös:

Muut hyvät keinot miten lopettaa itsensä vertailu muihin somessa

Tutkiskele itseäsi myös siltä osin, miksi haluat somettaa ylipäänsä? Kun ymmärrät ajurisi, voit löytää ratkaisun someahdistukseesi.

Jos etsit somesta piristystä elämääsi, mieti välillä, mikä muu kuin some voisi ilahduttaa sinua?

Jos some on sinun oma lepopaikkasi arjen kiireidesi keskellä, pohdi, missä muussa paikassa voisit ottaa aikaa itsellesi? Miten voisit hiljentää arkista aherrustasi, jotta sinulla on voimavaroja kohdata myös mahdollista kateutta aiheuttavat somepostaukset?

Kun haluat lopettaa itsesi vertailun muihin somessa edelleen aikaa viettäessäsi, panosta osa some-ajastasi kiinnittämällä huomiotasi näkemiesi somepostausten hyviin puoliin:

  • Keneltä saat hyviä vinkkejä työhösi tai harrastukseesi?
  • Kuka antaa inspiraatiota ja uusia ideoita?
  • Kenen hauskat jutut saavat hymyn huulillesi?
  • Kenen positiiviuus kannustaa sinuakin?
  • Keneltä opit välillä jotain hyödyllistä?
  • Kenen postauksia lukemalla oma hyvinvointisi paranee ja itsetuntosi kohenee?

Some antaa inspiraatiota ja virikkeitä oman elämän parantamiseen monella tavalla – niin fyysisesti kuin henkisesti. Jos nykyiset somepiirisi eivät vahvista ja ilahduta sinua, laajenna tai karsi sitä sopivammaksi.

Valitse omat somekanavasi, joita seuraat, ja someta heidän parissa kaikessa rauhassa.

Se kaikista paras keino miten lopettaa itsensä vertailu muihin somessa

Jos vertailu ahdistaa, se kannattaa lopettaa. Helppo ohje jälleen fiksulta frontaalilohkoltamme, mutta kun ne liskoaivot jyskyttävät toisenlaista tunnetta peliin. Liskoaivot lahjoittavat fiksummalle aivokuorellemme enemmän pelitilaa ja päätösvaltaa, kun olemme levänneitä ja voimme hyvin. On ihan ookoo verrata itseään muihin ja haluta tulla nähdyksi, kuulluksi ja kohdatuksi. Jokainen meistä haluaa tulla hyväksytyksi sellaisena kuin on. Se kuuluu ihmisyyteen.

Ihmisyyteen kuuluu myös se, että koko elämämme ajan kasvamme ja kehitymme – olemme siis keskeneräisiä juuri oikealla tavalla. Jos vertailu välillä ahdistaa, hengitä rauhallisesti ja hitaasti syvään sisään, pidätä hengitystäsi sekunti tai kaksi, ja sitten anna hitaan, levollisen uloshengityksesi viedä sinut lempeän rauhalliseen tilaan. Tuossa sinun omassa tilassasi puhu itsellesi hyväksyvästi ja kauniisti. Ota tästä postauksesta vinkit avuksesi:

Miten hengitys parantaa hyvinvointia

Rentoutumista ja positiivisten itsesuggestioiden antamista voit harjoitella monin tavoin esimerkiksi hyvän hypnoterapeutin kanssa. Rentouttavan hypnoositilan ja asiantuntevan terapeutin vinkkien avulla opit myös itsehypnoosin salat. Itsehypnoosi on voimavara, joka meillä jokaisella on – jotkut vaan ovat sen taitonsa jättäneet hyödyntämättä tietoisesti ja tehokkaasti oman hyvinvointinsa parantamiseksi. Ratkaisukeskeisten hypnoterapeuttien lisäksi kannattaa hakea oppeja myös muilta terapeuteilta ja sparraajilta. Harjoittelemalla saat vahvistettua itseäsi päivä päivältä enemmän, jolloin sosiaalinen mediakaan ei enää pääse pintasi alle ahdistamaan.

Olipa terapeuttisi tai muun keskustelukumppanisi tausta mikä tahansa, tärkeintä kenessä tahansa keskustelukumppanissa on se, että hän istuu sinun arvomaailmaasi ja vahvistaa voimavarojasi. Meillä kaikilla on valtavasti vahvuuksia, jotka vain ovat ajoittain piilossa tai taka-alalla. Hyvä terapeutti nostaa niitä näkyvillesi, ja opettaa sinua putsaamaan pöytääsi pimeässä piilottelevilta rajoittavilta uskomuksiltasi. Vaikka hyvä sparraaja herättelee sinua ajattelemaan asioita toiseltakin puolelta, ennenkaikkea hän huomaa hyvän sinussa ja haastaa näkökulmiasi positiivisesti eteenpäin kannustaen. Sellaisen juttelutuokion jälkeen olosi on kevyempi ja mielesi kirkkaampi.

Useimmille meistä ystävämme ovat juuri tuollaisia.

Ota ilo irti elämästä sosiaalista mediaa myöten!

Some ei ole pahasta, kun sen käytön oivaltaa kääntää ilokseen. Lue tästä Rakkauden (r)evoluution blogipostauksesta 7 vinkkiä miten parantaa itsetuntoa sosiaalisen median avulla eikä somea karttaen. Vaikka sometus olisi ollut tähän asti oma kuluttava addiktio tai hävettävän pinnallinen heikkous, somen voi kääntää oikeasti syvälliseksi vahvuudekseen ja uudeksi nykyaikaiseksi voimavaralähteekseen.

Somesta on paljon hyötyä, jos fokusoi sometuksensa hyvään. Sometus on tapa pitää yhteyttä muihin. Sosiaalisen median avulla voi itsekin antaa iloa tuttujensa elämään kertomalla omista hienoista tai hassuista sattumuksistaan. Laumaeläiminä kaipaamme sosiaalisuutta, ja somessa jaetaan paljon mielenkiintoisia onnistumisia ja ilonaiheita.

miten parantaa itsetuntoa sosiaalisen median avulla
Miten parantaa itsetuntoa sosiaalisen median avulla? Lue blogipostaus täältä!

Sosiaalinen media on siis jo määritelmällisesti varsin iloinen asia. Sometusta ei tarvitse karttaa vaan suunnata se itseä tukevaksi toiminnaksi. Rakkauden (r)evoluution somepositiiviset vinkit voit lukea täällä: Miten parantaa itsetuntoa sosiaalisen median avulla eikä somea karttaen?

Lisäinspiraatiota itsesi vahvistamiseen saat Rakkauden (r)evoluutio-kirjasta.

PannaanHyvaKiertoon