Miten parantaa itsetuntoa sosiaalisen median avulla eikä somea karttaen?

Miten parantaa itsetuntoa sosiaalisen median avulla eikä somea karttaen?

Positiiviseen hyvinvointiin tarvitaan negatiivisiakin tunteita

Rakkauden (r)evoluution toisessa blogipostauksessa kerroin siitä, miten itsetunto ja sosiaalinen media linkittyvät myös tutkimusten valossa vahvasti toisiinsa. Tuossa viitatun tutkimuksen mukaan kuitenkin myös somen käyttötavalla on merkitystä sekä itsetunnon heikentämisen että hyvinvoinnin parantamisen osalta. Some sinänsä ei siis ole pahasta, vaan voi olla jopa hyvä juttu itsetunnolle ja muullekin hyvinvoinnille. Jos rengistä on kuitenkin tullut isäntä, somea kannattaa vähentää. Mediassa neuvotaankin irtautumaan somesta, jos itsetunto mataa tai sinivalo häiritsee yöunta. Somesta voi kuitenkin myös rakentaa itsetuntoa vahvistavan rutiinin itselleen, ja ottaa sekä elämästä että somesta kaiken ilon irti itselleen! Oikeastiko? Kyllä! Tämän artikkelin avulla oivallat keinot, miten parantaa itsetuntoa sosiaalisen median avulla eikä ainoastaan somea välttäen. Päiviään siis voi ja saa piristää somettamalla, eikä sometuksen tarvitse olla pinnallista höttöhuttua, vaan oiva työkalu omien tavoitteiden saavuttamiseen. Poimi parhaat vinkit sovellettaviksi omaan elämääsi 🙂

miten parantaa itsetuntoa sosiaalisen median avulla
Miten parantaa itsetuntoa sosiaalisen median avulla?

Miten parantaa itsetuntoa sosiaalisen median avulla?

Tässä blogipostauksessa avataan uudet 7 vinkkiä miten saada parempi itsetunto sosiaalisen median avulla eikä vain somea vähentäen tai välttäen. Vaikka sometus olisi ollut tähän asti oma kuluttava addiktio tai hävettävän pinnallinen heikkous, somen voi kääntää oikeasti syvälliseksi vahvuudekseen ja uudeksi nykyaikaiseksi voimavaralähteekseen. Tämä somepositiivinen blogipostaus kertoo nuo 7 vinkkiä miten saada parempi itsetunto somea hyödyntämällä. Sen lisäksi että tämän artikkelin avulla voi kokeilla itsekin, miten parantaa itsetuntoa sosiaalisen median avulla, suosittelen lukemaan myös oivalluttavan blogipostauksen Miten lopettaa itsensä vertailu muihin somessa?

7 vaihetta, miten parantaa itsetuntoa sosiaalisen median avulla!

Aloita itsetunnon vahvistaminen tästä:

1. Aamunavaus paremman itsetunnon rakentamiseen

Mitä on liian positiivinen ajattelu?
Mitä on liian positiivinen ajattelu? Lue artikkeli yltiöpositiivisen ajattelun nurjasta puolesta.

Aamulla herätessäsi palauta mieleesi kolme tärkeää tai muuten mieltäsi ilahduttavaa asiaa, jotka haluat saada tehtyä tai koettua päivän aikana. Ehkä tavoitteenasi on kunnon kasvattaminen tai parisuhteenne parantaminen. Hetkessä ei sohvaperunasta kuoriudu fitness-ihmettä eikä parisuhteeseen juurtuneet ikävät tavat poistu silmänräpäyksessä. Kuten päivälehdet muistuttavat painonpudotusprojektien pienistä välitavoitteista eikä vaa’alla kannata pomppia joka päivä, yhtälailla parisuhteen parantamisessa välietappeja kannattaa suunnitella eikä kuvitella harppaavansa kertaheitolla jonnekin ikionnen taivaaseen. Askel kerrallaan jokainen matka taittuu, kunhan suunta on oikea. Tästä artikkelista voit lukea aidosti positiivisen ensimmäisen tavoitteen asettamisesta: Liian positiivinen ajattelu ampuu inhimillisyyden yli

Miten parantaa itsetuntoa sosiaalisen median avulla
#tavoite

On hyvä, että joka päivälle ei ole suurensuuria tavoitteita. Usein hyvinvointia parisuhteessakin parantaa jo se, että vähentää kiireen tuntua arjessa ihan tietoisesti. Esimerkiksi leppoisan lepopäivän kolme ’tavoitetta’ voisivat olla vaikkapa:

  • ’Nautin rauhallisesta hengityksestäni’
  • ’Hymyilen peilikuvalleni’
  • ’Hiljennyn kuuntelemaan ajatuksiani mielenkiinnolla’

Jos ’tavoite’ kuulostaa liian suureelliselta tai ahdistavalta, ’tavoite’-sanan voi mielessään nimetä ’suunnaksi’ tai ’mielenkiinnon kohteeksi’. Päivän ’tavoitteita’ ja onnistumisiakin voi sanoittaa uusiksi, mikä helpottaa haasteisiin suhtautumista ja osaltaan auttaa paremman itsetunnon rakentamisessa.

TILAA KIRJA HELPOSTI TÄÄLTÄ!

Voit lukea uudelleensanoittamisesta esimerkiksi kirjastani Rakkauden (r)evoluutio – Parempi parisuhde vai erinomainen ero? Voit lukea lisää Rakkauden (r)evoluutio-kirjasta täältä. Kirjan saat nopeasti postitse tai samantien koneellesi e-kirjana tästä linkistä.

Kirjoita itsellesi viesti tai kalenterimerkintä, jossa kuvaat päivän tavoitteesi haluamallasi sanalla tai lauseella. Tai voit postata ne someesi sekä itsellesi muistiin että muiden kannustettavaksi! Voit postata tavoitteestasi muistuttavan kuvasi tai googlata inspiroivan mietelauseen, jonka postaat someesi muistutukseksi. Ja jos et vielä ole huomannut, näitä löytyy myös Rakkauden (r)evoluution Instagramista. Ne ovat Rakkauden (r)evoluutio-kirjan lainauksia, joita saa jakaa 🙂 Tai kenties postaat jonkin tavoitteestasi sinua muistuttavan Spotify-biisin tai YouTube-motivaatiovideon!

Katso seuraavasta kohdasta mitä hyötyä tästä sometuksesta on sinulle!

2. Keskittyminen tavoitteisiin

Keskity aamunavauksessasi valitsemiisi kolmeen tavoitteeseesi. Siirrä muut syrjään tai ainakin ajatuksissasi selkeästi vähemmälle huomiolle. Muista, että päiväsi tavoitteisiin kuuluu vain aamunavauksessa päättämäsi kolme tärkeää ja hyvää asiaa. Muu on extraa!

Miten parantaa itsetuntoa sosiaalisen median avulla
Miten parantaa itsetuntoa sosiaalisen median avulla? Keskity tavoitteeseesi.

Jos päivän aikana ajatuksesi lähteekin harhailemaan ja perussometus kutsuu, saatat huomata hyödyn aamulla somettamistasi tavoiteteksteistä, -kuvista, -biiseistä ja -videoista! Mahdollisesti jokin ystäväsi inspiroitui jakamastasi postauksesta jo aamutuimaan ja kun hän on tykännyt postauksestasi, se vähän niin kuin väkisinkin palauttaa tavoitteesi mieleen! Kun postauksesi on lisäksi itse aamulla hyvillä fiiliksillä valitsemasi, päivällä sen näkeminen uudelleen pääsee palauttamaan sinulle nopeasti sen aamuisen motivoituneen tunnetilasi.

Mitä vahvemmassa positiivisessa tunnetilassa postasit aamuiset tavoitteesi, sitä selkeämmin saavutat tuon saman tunnelatauksen somettaessasi päivällä. Tällaista tunneankkurointia kannattaa tehdä aktiivisesti muutenkin. Tietoisesta tunneankkurin rakentamisesta kerron lisää toisessa postauksessa Hyvinvointi-blogikategoriassa 🙂

Ehkäpä pikkusomebreikistä saitkin lisäboostia jatkaa päivän kolmen tavoitteesi parissa!

3. Huomioi hyvä päivässäsi

Kun saat päiväsi ’tavoitteet’ valmiiksi, ole tyytyväinen itseesi. Pysähdy jokaisen onnistumisesi kohdalle, nimeä onnistumisesi ja kiitä itseäsi tuosta onnistumisestasi. ”Kiitos, kun loit itsellesi antoisat päivätavoitteet ja annoit itsellesi mahdollisuuden keskittyä juuri noihin tärkeimpiin asioihin tänään.” Kuten aamulla tavoitetta asettaessasi kannattaa mehustella positiivista tunnetta täysillä, hehkuta nytkin onnistumisiasi! Anna palaa!

Jos tavoitteiden saavuttaminen tuntuu vaikealta, lue esimerkiksi nämä artikkelit teemaan liittyen:

4. Armollisuus itseä kohtaan

Jos tavoittelit yhtä päivää suurempaa onnistumista eikä valmista tullut, muista, että voit jatkossa asettaa realistisempia päivätavoitteita. Jos tavoitteenasi on kunnon kasvattaminen ja aikaisemmat viikot ovat kuluneet sohvaperunana, iloitse tänään siitä, että et lojunut sohvalla ainakaan koko päivää. Tai jos suuntanasi on parisuhteenne parantaminen ja tottumuksenanne on pidempään ollut toisillenne kiukuttelu, ole tyytyväinen, että ette ainakaan riidelleet tänään. Ja joskus silti tulee niitä sohvaperuna- ja riitelypäiviä. Ne ovat hyviä hetkiä armollisuuden harjoittamiseen itseä ja puolisoakin kohtaan.

On energisoivaa unelmoida upeita ja sinnikkyys palkitaan niidenkin saavuttamisessa, mutta yksi tärkeä jokapäiväinen taustatavoite on muistaa pysähtyä kuuntelemaan itseään ja muuttaa suuntaa tarvittaessa.

Aamulla et ehkä aavistanut, mitä muut ovat asettaneet omiksi päivätavoitteiksi. Joskus muiden prioriteetit ajavat omiesi ohitse. Hetkellisesti se on ihan ookoo. Joustavuus on tärkeää sekä muiden ihmisten että omien tavoitteiden suhteen. Itsetunnon tärkeimpiä osatekijöitä on armollisuus itseä kohtaan, joten huomaa ne hyvät hetket, kun harjoittelit armollisuutta. Ne on joskus helpompaa nimetä epäonnistumisiksi ja mokiksi, mutta entä jos ne ovatkin osoituksia armollisuudesta ja itsesi hyväksymisestä keskeneräisenäkin?

Moni meistä haluaa pitkän elämän. Toisin sanoen haluamme, että tämä päivämmekin on vain osa yhä eteenpäin vievää, vielä siis monin tavoin kesken olevaa elämäämme. Moni meistä asettaa itselleen tavoitteita voidakseen kehittyä. Huomaa siis armollisuudella ne hetket, kun huomaat olevasi yhä kehityskelpoinen eli keskeneräinen.

Kiitä siis itseäsi siitä, että osasit olla armollinen itseäsi kohtaan päivän aikana ja osaat antaa siimaa itsellesikin. Nauti myös tästä positiivisen armollisuuden tunteestasi täysillä, sillä se on yksi arvokkaista metataidoista, joita jokainen meistä tarvitsee moninaisilla elämänpoluillamme edetessämme!

5. Hyvien hetkien ikuistaminen

Miten parantaa itsetuntoa sosiaalisen median avulla
Miten parantaa itsetuntoa sosiaalisen median avulla

Ota valokuva päiväsi yhdestä ilonaiheestasi tai useammastakin onnistumisestasi. Tallenna ne kännykkäsi valokuvakansioon, jonka voit nimetä itseäsi boostaavalla tavalla, esimerkiksi ”Onnistumiset & Ilonaiheet”.

Jos totesit päivätavoitteidesi saavuttamisen ylivoimaiseksi ja siirrät ne seuraaviin päiviisi paremmin saavutettavissa oleviksi paloiksi, ota valokuva jostain hyvästä, mitä näet ympärilläsi tai itsessäsi. Ehkä kaunis aurinkonpaiste tai lempeä kynttilänvalo lämmittää mieltäsi, tai mahdollisesti iloitset uusista kynsilakoista kynsissäsi. Ehkäpä fiilistelet hyvää biisiä, jota kuuntelit päivän aikana, tai muistelet kivaa puhelua ystäväsi kanssa.

Vaikka et yhtäkään ilonaihettasi olisi huomannut päiväsi aikana, hengitä rauhallisesti ja katso itseäsi hymyillen – voit ottaa valokuvan itsestäsikin! Ihan vain itsellesi. Kaikkea ei tosiaankaan tarvitse jakaa eikä jokaisen arkipäivän pidä olla juhlaa – muutenhan ne juhlat eivät tuntuisi enää juhlilta vaan arkiselta perussetiltä. Kun oppii nauttimaan aivan tavallisesta arjestaan, koko elämä alkaa tuntua melkoisen mukavalta! Elämältä isolla E:llä!

6. Onnistumisten jakaminen sosiaalisessa mediassa tietoisesti

Mieti, haluatko tallentaa jonkin kuvista myös someesi, ja jakaa ilonaiheesi lähimmäistesi kanssa. Jos et halua jakaa sitä muille, muuta postauksesi yksityisyysasetuksia. Tiesithän, että voit kohdistaa postauksesi vain rajatulle lähipiirillesi ja piilottaa sen muilta?

Jos jaat ilonaiheesi somessa, keskity sen jakamiseen. Muistele, miten hyvältä tuo onnistumisesi tai ilonaiheesi tuntui. Tunnustele tuota mielihyvääsi sisälläsi ennen kuin postaat kuvasi. Somepostaukseesi voit kirjoittaa pari sanaa kuvaamaan tuota hyvänolontunnettasi.

Ennen kuin postaat tuota kokemaasi hyvää päivästäsi, tiedosta ja tunne onnistumisesi ja ilonaiheesi lähde. Palauta mieleesi aamunavauksesi ja se syy, miksi valitsit tuon tavoitteesi tai mielenkiinnon kohteesi tähän päivääsi. Tunnustele itseksesi:

  • Mikä tuossa onnistumisessasi tai ilonaiheessasi on tärkeää sinulle?
  • Mitä merkityksellistä sen tekeminen, näkeminen tai kokeminen toi sinulle, muille ihmisille, luonnolle, kenties koko maailmalle edes pikkuhippusen verran?
  • Jos tuon tavoitteesi tai mielihyvää tuottavan asian takana olisi jokin teema tai arvo, mikä tuo arvokas asia olisi nimeltään?
  • Kuten ruohonkorsi on osa avaraa niittymaisemaa, minkä laajemman kokonaisuuden osa tuo päiväsi aikana havaitsemasi, tekemäsi tai kokemasi asia on?
  • Mitä muuta oivallat tästä päivästäsi tai aiemmista?
  • Mitä tallennat mieleesi tulevia hyviä päiviäsi varten?

Voit jakaa oivalluksesi somessa lähimmillesi tai kirjoittaa ne ylös itsellesi. Tallenna tunteesi sydämeesi hyvää huomista varten. Mitä vahvemmin saat positiivisen tunteesi talletettua pintasi alle, sitä parempi!

7. Kiitollisuus ennen nukkumaanmenoa

Päivän päätteeksi voit somettaa rauhassa, tai perinteisen sometuksen sijaan voit selailla omaa ”Onnistumiset & Ilonaiheet”-kansiotasi ja muistuttaa mieleesi, miten monia kivoja pikkujuttuja sinun viimeisiin viikkoihin onkaan kuulunut! Kiitä itseäsi tavoitteidesi saavuttamisesta tai ylipäänsä siitä, että olet osannut nauttia päiväsi pienistä arkisista asioista.

Aikaa itselle
Aikaa itselle

Varsinkin kun olet väsynyt, etsi sisältäsi kiitollisuuden siemen. Kun suljet silmäsi ja hengität hitaasti oikein syvään, tunnet, kuinka levollisuutesi voimistuu. Siellä levollisuuden vieressä, rauhan tyyssijassa lepää myös lempeä hyväksyntä ja kiitollisuus.

Jos kiitollisuuden tunne on kadoksissa, sen löytääkin helpoiten hidastamalla ja hiljentymällä. Ja kun hidastaa ja hiljentyy hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa, uni maittaa paremmin. ’Nuku yön yli’ on hyvä ohje itsetunnon parantamiseen, sillä hyvin nukutun yön yli aamunavaus sujuu helpommin, päivän aikana jaksaa buustata tavoitteitaan kohti energisemmin ja illan tullen havaitsee helpommin sen kaiken hyvän tässäkin päivässä! Lue esimerkiksi tämä artikkeli: Miten hengitys parantaa hyvinvointia konkreettisesti?

Siinäpä ne! – 7 uutta vinkkiä miten parantaa itsetuntoa sosiaalisen median avulla

Tässä blogipostauksessa annoin seitsemän vinkkiä siihen, miten voi saada paremman itsetunnon sosiaalisen median avulla. Ota siis ilo irti somesta!

Some on monelle iloisten tapahtumien valokuvakansio, jota on helpompaa askarrella kuin perinteisiä valokuvakansiota. Digivalokuvakirjojen tilaaminen maksaa, ja sen tekeminen vie aikaa huimasti enemmän kuin satunnainen someräpsäisy kivasta hetkestä omien mielenkiinnonkohteiden parissa. Jos siis tykkäät somesta, someta itsekin omista hyvistä hetkistäsi edellisten vinkkien avulla – tietoisesti ja ilon kautta. Ota rennosti ilo irti elämästäsi ja kohota hyvinvointiasi ja itsetuntoasi sosiaalisenkin median avulla! Lue myös nämä artikkelit teemaan liittyen:

Miten parantaa itsetuntoa sosiaalisen median avulla? Someta rennosti Rakkauden (r)evoluution kanssa!

Itse tunnen kiitollisuutta siitä, kun sinä kuljet Rakkauden (r)evoluution rinnalla somessakin. Se on minulle se aamunavaukseni positiivinen tunne, joka kannustaa minua kertomaan mielen hyvinvoinnista ja avaamaan keskustelua kipeistäkin asioista. Kiitos siis Sinulle!

Iso kiitos, kun laitat hyvän kiertämään myös omassa lähipiirissäsi somen ja Rakkauden (r)evoluution avulla! Näitä postauksiani saa tykätä, kommentoida ja jakaa vapaasti somessakin Facebookissa, Instassa ja YouTubessa. Tässä suorat linkit Rakkauden (r)evoluution somekanaviin:

Klikkaa tästä suoraan Rakkauden (r)evoluution Facebook-sivulle.
Tästä pääset Rakkauden (r)evoluution Instagramiin.
Rakkauden (r)evoluution YouTube-videot löydät täältä.

Someta siis ilolla ja tietoisesti hyvää jakaen. Rakkauden (r)evoluutio -kirjan luvun sanoin: Pannaan hyvä kiertämään!

Rakkauden (r)evoluutio -kirja kovakantisena tai e-kirjana täältä!

Kannattaako erota vai parantaa parisuhdetta pysyvästi? TILAA NYT Rakkauden (r)evoluutio - Parempi parisuhde vai erinomainen ero?