Miten parantaa parisuhdetta helposti ja nopeasti muutamassa sekunnissa?

Miten parantaa parisuhdetta helposti ja nopeasti muutamassa sekunnissa?

Miten parantaa parisuhdetta helposti ja nopeasti? Ehkä jopa parissa silmänräpäyksessä, vain muutamassa sekunnissa? Voisiko parisuhteen parantaminen olla tosiaan niinkin helppoa? En itsekään uskonut ennen kuin aloin harjoittelemaan taitoa, jonka monikäyttöisyyden oivalsin vasta keski-iässä.

Ehkä olet huomannut joko omakohtaisesti tai ainakin jonkun kanssakulkijasi maallista taivalta seuratessasi, että kiukkuisena suustamme pääsee sammakoita, jotka loukkaavat puolisoamme. Katsopa sammakkomalleja esimerkiksi näistä Rakkauden (r)evoluution YouTube-videoista:

Teemaan liittyen vilkaise Rakkauden (r)evoluution YouTube-videoista esimerkiksi:

Miten parantaa parisuhdetta helposti?

Rakkauden (r)evoluutio mediassa

Tiedät – kuten minäkin, että jos vaan suinkin pystyisimme pysymään rauhallisina, niin nykyistä reilusti suuremmalla todennäköisyydellä ne vaikeimmatkin erimielisyydet on helpompi käsitellä. Hämmästyttävimmätkin heitot on helpompi käsitellä ystävälliseen sävyyn, kun samaan hengenvetoon ei tuntisi niin valtaisaa fyysistäkin hengenhätää hengityksensä kiihtymisen vuoksi. Aletaan päästä lempiaiheeseeni: ajatusten ja tunteiden eli aivojen ytimeen.

Olen koulutukseltani kliininen hypnoterapeutti ja sertifioitu NLP Trainer-valmentaja. Psykologian lisäopintoja suoritan Lontoon Yliopistossa muunmuassa neurobiologian saralla. Eritasoisten aivoaaltojen hyödyntäminen ja neurologisten yhteyksien vahvistaminen hyvinvointimme edistämiseksi on lähellä sydäntäni.

Otetaan pikakatsaus parisuhteessa hermostumisemme anatomiaan eli aivoihin ja hermostoon. Kun ymmärrät taustatekijät, ymmärrät nopeasti myös sen, miten parantaa parisuhdetta helposti ja nopeasti tätä tietoasi hyödyntäen.

Voimavarat ja tavoitteen asettaminen

Miten parantaa parisuhdetta helposti ja hetkessä neurobiologian keinoin?

Kehomme on viisas ja nopea reagoimaan. Jo esi-isämme pinkaisivat nopeasti vauhtiin leijonan karjaistessa, sillä autonominen hermostomme pumppasi sympaattisen hermostomme vauhtiin: taistele tai pakene!

Rauhallinen hengittäminen lisää hyvinvointia

Verta tarvittiin juoksulihaksiin ja koko kroppa jännittyi päästäkseen pakoon leijonan alta. Aivojen automatiikka käänsi sokeripumppaamonkin täysille, jotta energiaboosti antaisi täydet turbot taisteluun ja siitä toivottavasti sellaiseen sankarilliseen selviytymiseen, että saisi vielä jatkaa oman sukunsa evoluutiotarinaa. Tuohon aikaan nopeat todellakin söivät hitaat, ja paniikin iskiessä vauhti oli valttia.

Vauhtimoodin iskiessä päälle aivot sumenevat. Aivot eivät tee sitä kiusallaan, vaan koska esi-isämme ovat opettaneet ne siihen. Ja sille on hyvä tarkoituksensa: juuri tuolla kriittisellä hetkellä tärkeintä on löytää nopein pakotie – se tutuin reitti, jonka automaattisesti tiesi johtavan turvaan eikä umpikujaan. Vaikka paniikki pysäyttikin jopa pilkkeen tulevan isän silmäkulmassa ja pisti ikäänkuin pillit pussiin, niin sankarin päästyä jälleen turvasatamaansa hellittäväksi, evoluutiotarina sai ansaitun jatko-osansa. Jos stressimoodi olisi jatkunut pikajuoksua pidempään, luonto olisi tinkinyt hermoheikon hedelmällisyydestä.

Sama meno pätee nykypäivänäkin, jos luontoäidiltä kysytään. Modernilla stressimoodilla on kuitenkin taipumus kestää pikaspurttia pidempään. Kokonaisen kiireisen työpäivän. Stressaavien projektikuukausien ajan. Ruuhkavuosina hurjan paljon pidempäänkin. Kehollemme kestobuusti ei tee hyvää. Hommat menee sekaisin. Ehkä koko perhe-elämä joutuu myllerrykseen aivan turhan höösäyksen vuoksi.

Tunteiden hyväksyntä
Tunteiden hyväksyntä

Huono parisuhde evoluution uhrialttarilla

Kiitollisina muistelemme sankarillisia esi-isiämme ja heitä hellineitä esi-äitejämme. Palataan silti takaisin tänne nykyhetkeen. Täälläkin riittää ristiriitatilanteita niin työpaikalla ja kotonakin. Etätöissä typerä tekniikka tai puolison pärstä saattaa alkaa tympimään: Valitusbongarin 50 syytä, miksi etätyö kotona ärsyttää

Parisuhde ahdistaa?

Joskus ilman etäpäiviäkin päädymme umpikujaan puolisomme kanssa. Kuulemme korviimme kaikuvat sanat yhtä herkästi kuin esi-isämme ja -äitimme säpsähtivät sitä ihan puskista hyökännyttä leijonaa. Lisäksi olemme heitäkin kehittyneempiä aivokuoreltamme, ja tunnistamme kasvot mikroilmeineen sekä kykenemme tekemään tulkintoja. Myös ylitulkintoja.

Kumppanimme karjaistessa tai ollessa muuten vain kireänä, sama ’taistele tai pakene’-automatiikka pamahtaa päälle. Näin käy myös silloin, kun oma historiamme veikkailee, mitä se puoliso ”taas” tarkoittaa tuolla ilmeellään tai poikkipuolisella sanallaan. Edellisen lauseen kursivointiin liittyen muistat ehkä videoni: Miksi sä aina jätät ne sun sukat lojumaan lattialle?!

Mantelitumakkeella on tärkeä tehtävänsä: suojella meitä vaaroilta. Muistamme puolisomme kanssa käymämme aikaisemmat keskustelut ja mitä niistä seurasi. Usein tuo muisto ei ole sanatarkka, mutta menneisyyden hetkessä senhetkisillä voimavaroillamme muodostamamme muistikuva tallentuu tunteeksi kehoomme. Koska energiapihit aivomme jälleen optimoivat, ne madaltavat muistikuvan resoluutiota ja antavat meidän olettaa aivojen muistikuvan olevan prikulleen tarkka. Tästä syystä puolisomme saattaa ”taas” muistaa menneet eri tavalla kuin me, ja todennäköisesti kumpikaan ei ole tismalleen oikeassa. Tästä lisää tuonnempana.

Kun aivomme bongaavat menneisyyden pikselimössöään muistuttavan vastaavankaltaisen uhkatilanteen, ne päättelevät historian hiomalla hienolla automatiikallaan:

Olet pulassa. Taistele tai pakene!

Automatiikka on hieno, vaan ei aukoton. Tilkitsemme aukkoja omilla tulkinnoillamme, sillä fiksut aivot ovat myös energiapihit. Ei niillä ole aikaa miettiä, joudutko kumppanisi kaulimen alle, jos vaaranmerkit ovat jo rävähtäneet silmille! Energia on suunnattava sinne, missä liskoaivosi jo janoavat verta.

Ehkä pinkaiset jälleen takavasemmalle kuten edeltäjäsikin, tai taistelet tilanteesta irti. Joku toinen nakkikioskilla tirvaisee tuntematontakin sen enempää miettimättä, mutta kumppanisi kanssa keittiönpöydän ääressä teoriassa toimivaksi toteamasi taistelutapasi onkin ehkä jälleen se saakelinmoisen sanansäilän heilautus.

Pari valittua sanaa, niin eiköhän tuo mokoma mörkö pötki tiehensä!

Kumppanin hiljenemisestä ei ole kuitenkaan yhtä suuria takeita kuin siitä, että aivokuoresi alkaa jälleen himmentyä. Aivosi alkoivat säästää energiaasi siltä vihoviimeiseltäkin järjenjuoksulta, sillä se fyysinen juoksu oli sankarillisen esi-isäsi mielestä fiksumpaa. Leijona oli kintereillä. Aivojesi mielestä kipakka kumppanisi uhkaa hyvinvointiasi about samalla tavalla, joten sinä annat vähintään samalla mitalla myös takaisin.

Näin kuvailtuna aivosi saattavat kuulostaa järjettömiltä. Mutta tarkemmin sanottuna tuo arvaamaton automatiikkasi pingahtaa pikemminkin kuin selkäytimestä, niin kuin vanha kansa kuvailisi. Se on melkoisen mainio mielleyhtymä, sillä ne paljon parjatut ’liskoaivot’ sijaitsevat fyysisesti lähempänä selkärankaasi kuin otsalohkoasi, jossa joku järki sentään juoksisi paikalle sinua auttamaan kohdatessasi kumppanisi kunnioittavasti.

Kun annat tuolle oivalle otsalohkollesi onnistumiseen mahdollisuuden.

Miten hengitys parantaa hyvinvointia

Miten parantaa parisuhdetta helposti hetkessä?

Ole läsnä hetkessä ja vain hengitä rauhassa. Kiukun keskellä se voi tuntua alkuun vaikealta.

Mutta.

Sinäkin opit.

Hengittämään.

Hitaasti.

Hiitaaaaaasti.

Hyyyyviiiiin hiiitaaaaasti.

Tietoisesti.

Läsnä itsellesi.

Kaikessa rauhassa.

Läsnä puolisollesi.

Hyväksyen.

Hiiiiidaaaas hengitys rauhoittaa jopa niin, että pääsee ihanaan hypnoositilaan rentoutumaan. Jopa nukahtaminen onnistuisi hetkessä.

Silmänräpäyksessä.

Nopeasti.

Vapaa

Hengitä hitaasti sisään ja rauhallisesti ulos, pidättäen hengitystäsi sekunti tai kaksi molemmissa ’päädyissä’. Kun et tunne toistuvaa taistelutarvetta, kumppanisi kireys ei saa lisäkipinää sinulta, ja parisuhteenne paranee, avot!

Jos silti vielä hitusen epäilet minunkaltaiseni perusskeptikon tavoin, miten ihmeessä tuo homma toimii teknisesti (siis siellä aivoissa, ei vain rintalastan tai vatsan osalta!), niin kokosin sinulle ne parit aivofaktat helpoksi tietopaketiksi. Lue mielenkiintoista tiukkaa faktaa rauhallisen hengityksen konkreettisesta vaikutuksesta fyysiselle ja henkiselle hyvinvoinnillemme tästä artikkelista: Miten hengitys parantaa hyvinvointia konkreettisesti?

Miten parantaa parisuhdetta helposti? Hyödynnä alitajuntasi koko voima.

Hidas, rauhallinen hengitys todellakin rauhoittaa kenet tahansa kuumakallen konkreettisesti. Parisuhdettaan on turha pilata vain siksi, että ei ole ottanut tietoista hengitystä avukseen. Hengityksen tasaantuminen on lähtökohta kaikelle läsnäololle ja rakastaville kohtaamisille. Suosittelen siis, että ensialkuun keskityt vain hengitykseesi.

Kliinisenä hypnoterapeuttina voin opettaa sinulle myös itsehypnoosin tehokkaimpia keinoja, kun haluat parantaa hyvinvointiasi ja esimerkiksi parisuhdettasi muutoinkin kuin hengittämällä. Vaikka rauhallinen hengittäminen auttaa tunnistamaan tavalliset pikkusattumukset todellisista ongelmista, hengittäminen ei ratkaise niitä oikeita ongelmia. Niihin tarvitaan järeämpiä menetelmiä.

Aikaa itselle
Aikaa itselle

Hypnoosi ja itsehypnoositekniikat hyödyntävät hengitystä myös rentoutuksessa. Hypnoterapiasta on varmasti sinullekin hyötyä kaivatessasi esimerkiksi stressinlievitystä tai hyvää oloa myös parisuhteeseesi. Sen lisäksi, että hypnoosi on superhauskaa (usko pois!) ja niin autuaallisen rentouttavaa, ratkaisukeskeisestä hypnoterapiasta on upeaa apua moneen muuhunkin nykypäivän haasteeseen.

Hypnoterapiaa voi käyttää ”pelkkään” stressinhallintaan ja rentoutumiseen, mutta kliinisen hypnoterapian ammattitutkinnon suorittaneena voin auttaa sinua muidenkin ongelmien ratkaisussa. Tiedät varmasti, että monien ongelmien ratkaisu ja tavoitteiden saavuttaminen tarvitsee alitajunnan voimavarojen hyödyntämistä. Hypnoterapeuttina autan sinua valjastamaan sisäiset tiedostamattomat voimavarasi käyttöösi.

Lempeännapakkaa valmennusta sinun tarpeisiisi

Hypnoterapiatekniikoiden lisäksi hyödynnän asiakkaideni kanssa myös NLP:ä eli itsensä uudelleenohjelmoinnista neurolingvistiikan keinoin (neurolingvistic programming). Käytyäni NLP:n perus-, jatko- ja kouluttajakurssit, olen valmentanut NLP-menetelmissä muutama vuosi sitten suorittamani NLP Trainer -auktorisointini jälkeen. NLP-menetelmiä yhdistän aina tarpeen ja mentoroitavani toiveiden mukaan hypnoterapiatapaamisissani. Niistä lisää muissa blogipostauksissani.

Kati Niemi - Rakkauden (r)evoluutio - Kotivinkki
Kati Niemi

Kun aihe on sinulle ajankohtainen, ota yhteyttä. Ja vaikka et tiedä, mikä juuri Se Aiheesi olisikaan, vaan muuten vaan kaipaat piristystä elämääsi, niin laita minulle viestiä vaan samantien. Täällähän minä olen nytkin vain yhden kännykän kauempana. Autan sinua tosi mielelläni.

Ja kuten ehkä jo tunnet minut – haastan sinua sopivasti ja pikkupilke silmäkulmassa, sillä opiskelen ja työskentelen näiden teemojen parissa vilpittömästä sydämeni kutsumuksesta. Ja todellakin nautin, kun väännät takaisin ja sanot, ettet usko jonkin toimivan. Minulla on varmasti muutama rautalanka takataskussa omien epäilysteni ja testausteni jäljiltä sinunkin kanssasi kokeiltavaksi, niin yhdessä varmistamme tavoitteidesi saavuttamisen! 🙂 Mentaalivalmennus on intohimoni, ja aivotyö herkkuani, eli annan kyllä joka kerta kaikkeni käyttöösi. Jos minun kalenterissani ei ole tilaa juuri sinulle sopivana hetkenä, vinkkaan sinulle mielelläni muutamasta ammattitaitoisesta hypnoterapeutista ja NLP-konkarista.

Miten parantaa parisuhdetta helposti?

LUE SEURAAVAT ARTIKKELIT:

Luonnollinen hengitys
Hengitä rauhassa.