Miten parantaa parisuhdetta helposti ja nopeasti muutamassa sekunnissa?

Miten parantaa parisuhdetta helposti ja nopeasti muutamassa sekunnissa?

Miten parantaa parisuhdetta helposti ja nopeasti? Ehkä jopa parissa silmänräpäyksessä, vain muutamassa sekunnissa? Voisiko parisuhteen parantaminen olla tosiaan niinkin helppoa?

Teemaan liittyen vilkaise Rakkauden (r)evoluution YouTube-videoista esimerkiksi:

Parisuhde ahdistaa?

En voi uskoa, miten parantaa parisuhdetta helposti tai ainakaan noin nopeasti!

En uskonut ennen kuin asia väännettiin minulle rautalangasta vahvempien ja viisaampien voimin. Tämmöisen jääräpään kohdalla sen kuuluisan rautalangan tulee olla superkestävää.

Rautalangan ja minun pääkoppani takomiseen tarvittiinkin sekä paljon suurta, pientä faktaa että lukuisia empiirisiä kokeiluja. Muutama vuosi aikuiselämää tässä epäillessä vierähti. Eli sen osalta ei minun kohdallani kovin nopeaa, mutta faktoja ei saanut nopeassa paketissa – toisin kuin Sinä saat tässä postauksessa!

Aivotyö
Aivotyö ja itsensäkehittäminen

Opiskelemani faktat olivat kovinta valuuttaa masiinasta, joka on tämän universumin (tai ainakin maapallon) ainoa kapistus, joka on kirjaimellisesti välillä niin järjettömän viisas, että tuo vempain osaa tutkia jopa itse itseään. Aivofaktaa siis.

Herkkuani!

Siksipä minulla ei ollut kiirettä kaivaa kaikkia faktoja esiin asiasta.

Päälle sipaisin vielä konkreettisia aivoharjoituksia useammankin hypnoterapeutin pakeilla pötkötellen, ja testasin teorian toimivuutta täysillä ruumiin ja sieluni voimilla. Annoin palaa minulle ominaiseen tyyliini. Nautin matkasta, ja lopulta uskoin.

Määränpään saavuttaminen tarkoitti minun pääkoppani mullistavaa oivallusta, jolla tuli oleman kauaskantoiset vaikutukset koko elämääni: Kuinka helposti ja nopeasti homma oikeasti toimi jopa minun kohdallani! Huimaa, mutta pakkohan se oli myöntää faktaksi. Jos homma toimii minunkin kohdallani, niin mihin kaikkeen tätä keinoa voisikaan hyödyntää?

Moni miettii, miten parantaa hyvinvointiaan itsensäkehittämisen avulla

Ehkä sinä olet yhtä kärsimätön kuin minä, joten päästän sinut helpommalla.

En välttämättä kehoita sinua lukemaan sitä kaikkea pikkunippelitietoa, joka oli kyllä hyödyllistä ja intohimoja herättävää minulle, mutta minä olenkin opiskelumasokisti. Jostain selittämättömästä syystä rakastan isoja kokonaisuuksia ja niiden jännittäviä pikkudetaljeja. Ehkä oletkin jo huomannut sen paistavan rivien väleistä ajoittain. Pahoitteluni siitä. Lupaan kyllä, että yritän karsia rönsyjäni kuten yhtä huonotapaisille kirjailijoille annettu ’kill your darlings’-ohje ojentaa, mutta en ole vielä löytänyt sitä tarpeeksi vahvaa rautalankaa tähän haasteeseeni. Ja jos et automaattisesti bongannut edellisen virkkeen kursivoinnin syytä, vilkaise välillä YouTube-videoitanikin 🙂 Rakkauden (r)evoluution videosoittolista löytyy tuosta oikeasta yläkulmasta.

Mutta asiaan.

Sinulle, Rakkauden (r)evoluution seuraaja, kokosin tähän postaukseen vain ne kaikista olennaisimmat tiedonmuruset kauniimmaksi pikkupaketiksi, jonka kiinnikuromiseen ei edes tarvita sitä rautalankaa. Eli miten parantaa parisuhdetta helposti ja supernopeasti?

Luonnollinen parisuhde

Nopea alkukatsaus sammakoihin, koska biologiastahan tässä ratkaisussakin on kyse.

Ehkä olet huomannut seuraavan joko omakohtaisesti tai ainakin jonkun kanssakulkijasi maallista taivalta seuratessasi:

Pinnan alla
Pinnan alla

Kiukkuisena suustamme pääsee sammakoita, jotka loukkaavat puolisoamme. Katsopa sammakkomalleja esimerkiksi näistä Rakkauden (r)evoluution YouTube-videoista:

Tiedät – kuten minäkin, että jos vaan suinkin pystyisimme pysymään rauhallisina, niin nykyistä reilusti suuremmalla todennäköisyydellä ne vaikeimmatkin erimielisyydet on helpompi käsitellä. Hämmästyttävimmätkin heitot on helpompi käsitellä ystävälliseen sävyyn, kun samaan hengenvetoon ei tuntisi niin valtaisaa fyysistäkin hengenhätää hengityksensä kiihtymisen vuoksi.

Aletaan päästä niiden aivojen ytimeen.

Miten parantaa parisuhdetta helposti ja nopeasti muutamassa sekunnissa?

Kehomme on viisas ja nopea reagoimaan. Jo esi-isämme pinkaisivat nopeasti vauhtiin leijonan karjaistessa, sillä autonominen hermostomme pumppasi sympaattisen hermostomme vauhtiin: taistele tai pakene!

Rauhallinen hengittäminen lisää hyvinvointia

Verta tarvittiin juoksulihaksiin ja koko kroppa jännittyi päästäkseen pakoon leijonan alta. Aivojen automatiikka käänsi sokeripumppaamonkin täysille, jotta energiaboosti antaisi täydet turbot taisteluun ja siitä toivottavasti sellaiseen sankarilliseen selviytymiseen, että saisi vielä jatkaa oman sukunsa evoluutiotarinaa. Tuohon aikaan nopeat todellakin söivät hitaat, ja paniikin iskiessä vauhti oli valttia.

Vauhtimoodin iskiessä päälle aivot sumenevat. Aivot eivät tee sitä kiusallaan, vaan koska esi-isämme ovat opettaneet ne siihen. Ja sille on hyvä tarkoituksensa: juuri tuolla kriittisellä hetkellä tärkeintä on löytää nopein pakotie – se tutuin reitti, jonka automaattisesti tiesi johtavan turvaan eikä umpikujaan.

Vaikka paniikki pysäyttikin jopa pilkkeen tulevan isän silmäkulmassa ja pisti ikäänkuin pillit pussiin, niin sankarin päästyä jälleen turvasatamaansa hellittäväksi, evoluutiotarina sai ansaitun jatko-osansa. Jos stressimoodi olisi jatkunut pikajuoksua pidempään, luonto olisi tinkinyt hermoheikon hedelmällisyydestä.

Sama meno pätee nykypäivänäkin, jos luontoäidiltä kysytään. Modernilla stressimoodilla on kuitenkin taipumus kestää pikaspurttia pidempään. Kokonaisen kiireisen työpäivän. Stressaavien projektikuukausien ajan. Ruuhkavuosina hurjan paljon pidempäänkin.

Kehollemme kestobuusti ei tee hyvää. Hommat menee sekaisin. Ehkä koko perhe-elämä joutuu myllerrykseen aivan turhan höösäyksen vuoksi.

Parisuhde evoluution uhrialttarilla

Kiitollisina muistelemme sankarillisia esi-isiämme ja heitä hellineitä esi-äitejämme. Palataan silti takaisin tänne nykyhetkeen. Täälläkin riittää ristiriitatilanteita niin työpaikalla ja kotonakin. Etätöissä typerä tekniikka tai puolison pärstä saattaa alkaa tympimään: Valitusbongarin 50 syytä, miksi etätyö kotona ärsyttää

Parisuhde ahdistaa?

Joskus ilman etäpäiviäkin päädymme umpikujaan puolisomme kanssa.

Kuulemme korviimme kaikuvat sanat yhtä herkästi kuin esi-isämme ja -äitimme säpsähtivät sitä ihan puskista hyökännyttä leijonaa. Lisäksi olemme heitäkin kehittyneempiä aivokuoreltamme, ja tunnistamme kasvot mikroilmeineen sekä kykenemme tekemään tulkintoja. Myös ylitulkintoja.

Kumppanimme karjaistessa tai ollessa muuten vain kireänä, sama ’taistele tai pakene’-automatiikka pamahtaa päälle. Näin käy myös silloin, kun oma historiamme veikkailee, mitä se puoliso ”taas” tarkoittaa tuolla ilmeellään tai poikkipuolisella sanallaan. Edellisen lauseen kursivointiin liittyen muistat ehkä videoni: Miksi sä aina jätät ne sun sukat lojumaan lattialle?!

Mantelitumakkeella on tärkeä tehtävänsä: suojella meitä vaaroilta. Muistamme puolisomme kanssa käymämme aikaisemmat keskustelut ja mitä niistä seurasi. Usein tuo muisto ei ole sanatarkka, mutta menneisyyden hetkessä senhetkisillä voimavaroillamme muodostamamme muistikuva tallentuu tunteeksi kehoomme. Koska energiapihit aivomme jälleen optimoivat, ne madaltavat muistikuvan resoluutiota ja antavat meidän olettaa aivojen muistikuvan olevan prikulleen tarkka. Tästä syystä puolisomme saattaa ”taas” muistaa menneet eri tavalla kuin me, ja todennäköisesti kumpikaan ei ole tismalleen oikeassa. Tästä lisää tuonnempana.

Kun aivomme bongaavat menneisyyden pikselimössöään muistuttavan vastaavankaltaisen uhkatilanteen, ne päättelevät historian hiomalla hienolla automatiikallaan:

Olet pulassa. Taistele tai pakene!

Automatiikka on hieno, vaan ei aukoton.

Tilkitsemme aukkoja omilla tulkinnoillamme, sillä fiksut aivot ovat myös energiapihit. Ei niillä ole aikaa miettiä, joudutko kumppanisi kaulimen alle, jos vaaranmerkit ovat jo rävähtäneet silmille! Energia on suunnattava sinne, missä liskoaivosi jo janoavat verta.

Ehkä pinkaiset jälleen takavasemmalle kuten edeltäjäsikin, tai taistelet tilanteesta irti. Joku toinen nakkikioskilla tirvaisee tuntematontakin sen enempää miettimättä, mutta kumppanisi kanssa keittiönpöydän ääressä teoriassa toimivaksi toteamasi taistelutapasi onkin ehkä jälleen se saakelinmoisen sanansäilän heilautus.

Pari valittua sanaa, niin eiköhän tuo mokoma mörkö pötki tiehensä!

Kumppanin hiljenemisestä ei ole kuitenkaan yhtä suuria takeita kuin siitä, että aivokuoresi alkaa jälleen himmentyä. Aivosi alkoivat säästää energiaasi siltä vihoviimeiseltäkin järjenjuoksulta, sillä se fyysinen juoksu oli sankarillisen esi-isäsi mielestä fiksumpaa. Leijona oli kintereillä. Aivojesi mielestä kipakka kumppanisi uhkaa hyvinvointiasi about samalla tavalla, joten sinä annat vähintään samalla mitalla myös takaisin.

Näin kuvailtuna aivosi saattavat kuulostaa järjettömiltä. Mutta tarkemmin sanottuna tuo arvaamaton automatiikkasi pingahtaa pikemminkin kuin selkäytimestä, niin kuin vanha kansa kuvailisi. Se on melkoisen mainio mielleyhtymä, sillä ne paljon parjatut ’liskoaivot’ sijaitsevat fyysisesti lähempänä selkärankaasi kuin otsalohkoasi, jossa joku järki sentään juoksisi paikalle sinua auttamaan kohdatessasi kumppanisi kunnioittavasti.

Kun annat tuolle oivalle otsalohkollesi onnistumiseen mahdollisuuden.

Miten hengitys parantaa hyvinvointia

Miten parantaa parisuhdetta helposti ja nopeasti? Okei, myönnän: hitaaaaaaasti.

Mutta tämä keino parantaa parisuhdetta on vähintäänkin helppo, ja sen ainakin oppii supernopeasti! Sillä tavalla tulkittuna siis myös nopea tapa parantaa parisuhdetta. Trust me 🙂

Parasta onkin, että meillä jokaisella on tämä kyky! Ja sitä kykyämme ei tarvitse edes ylihyödyntää, vaan pikemminkin himmailla sen tuhlaamisessa.

Tyyni rauha

Eli hengitä rauhassa.

Minä jos kuka, osaan syttyä nollasta sataan alta aikayksikön. Isänikin jo synnärillä sanoi äidilleni: ”Tämä tyttö on yhtä tulta ja tappuraa!” Olen vuosikymmenet harjoitellut myös sanansäilän heiluttamista, ja se ei valitettavasti ole aina tehnyt kaunista jälkeä.

Mutta.

Olen oppinut.

Hengittämään.

Hitaasti.

Hyyyyviiiiin hiiitaaaaasti.

Vapaus

Tämä sinänsä niin superhelppo oppi ei olisi mennyt välttämättä niin hyvin minulle jakeluun, ellei se olisi ollut lopulta niin helppo oppia. Biologiaa ja tekniikkaa vaan peliin!

Ja ellen olisi uskonut aivan konkreettisten neurobiologisten faktojen kautta, että hidas, rauhallinen hengitys todellakin rauhoittaa kenet tahansa kuumakallen konkreettisesti! Hiiiiidaaaas hengitys rauhoittaa jopa niin, että pääsee ihanaan hypnoositilaan ja jopa nukahtaminen onnistuisi hetkessä. Siinä silmänräpäyksessä.

Vapaa

On se kyllä maagisen nopeaa!

Melkoisen maagista oli kyllä sitten lopulta aikoinaan hiffata, että tosiaan: tämä ei ole vain luulosairautta tai hörhömagiaa. Vaan ihan tieteellistä faktaa. Ja minä jos kuka rakastan ymmärtää, mitä teen ja miksi. Ihan arkiduunissani, mutta myös näissä lisäopinnoissani.

Keveys

Kun on kova kallo, keinojen on oltava järeitä ja nopeasti käytettävissä. Muutoin en jaksa edes aloittaa treenaamaan. Sen verran peruslaiska minäkin olen luonteeltani, että priorisoin tarkkaan tekemiseni ja elämäni sisällön. Talousjohtajan ammattitauteihin kuulunee myös turha tehokkuus sielläkin, minne turbovauhti ei lainkaan kuuluisi. Hengityksen tehostaminen ei ole väylä elämänlaatuun ja hyvinvointiin, mutta onneksi minua viisaammat saivat minunkin kopan käännettyä.

Luonnollinen hengitys
Hengitä rauhassa.

Hengitän rauhallisemmin.

Hitaasti.

Tietoisesti.

Voin auttaa sinuakin monilla takuutoimivilla keinoilla.

Kun oikein aiheesta sitten laajemmin innoistuin, niin minähän tietysti opiskelin asiaa syvällisemmin. Faktapuolta Lontoon yliopistossa (neurobiologiaa muiden psykologian opintojeni ohessa) ja käytännön konkretiaa kliinisen hypnoterapeutin opinnoissani Suomen Hypnoosiliiton ja mahtavan suomalaisbrittiläisen hypnoterapia-ammattilaisen ohjauksessa.

Aikaa itselle
Aikaa itselle

Hypnoosi ja itsehypnoositekniikat hyödyntävät hengitystä myös rentoutuksessa. Hypnoterapiasta on varmasti sinullekin hyötyä kaivatessasi esimerkiksi stressinlievitystä tai hyvää oloa myös parisuhteeseesi. Sen lisäksi, että hypnoosi on superhauskaa (usko pois!) ja niin autuaallisen rentouttavaa, ratkaisukeskeisestä hypnoterapiasta on upeaa apua moneen muuhunkin nykypäivän haasteeseen.

Hyötyä olen saanut runsain mitoin myös NLP:stä eli itsensä uudelleenohjelmoinnista neurolingvistiikan keinoin (neurolingvistic programming). Käytyäni NLP:n perus-, jatko- ja kouluttajakurssit, olen valmentanut NLP-menetelmissä muutama vuosi sitten suorittamani NLP Trainer -auktorisointini jälkeen. NLP-menetelmiä yhdistän aina tarpeen ja mentoroitavani toiveiden mukaan hypnoterapiatapaamisissani. Niistä lisää muissa blogipostauksissani.

Kati Niemi - Rakkauden (r)evoluutio - Kotivinkki
Kati Niemi

Kun aihe on sinulle ajankohtainen, ota yhteyttä. Ja vaikka et tiedä, mikä juuri Se Aiheesi olisikaan, vaan muuten vaan kaipaat piristystä elämääsi, niin laita minulle viestiä vaan samantien. Täällähän minä olen nytkin vain yhden kännykän kauempana.

Autan sinua tosi mielelläni.

Ja kuten ehkä jo tunnet minut – haastan sinua sopivasti ja pikkupilke silmäkulmassa, sillä en tee tätä työstä vaan kutsumuksesta. Ja todellakin nautin, kun väännät takaisin ja sanot, ettet usko jonkin toimivan. Minulla on varmasti muutama rautalanka takataskussa omien testausteni jäljiltä 🙂

Mentaalivalmennus on intohimoni, ja aivotyö herkkuani, eli annan kyllä joka kerta kaikkeni käyttöösi. Ja jos minun kalenterissani ei ole tilaa juuri sinulle sopivana hetkenä, vinkkaan sinulle mielelläni muutamasta ammattitaitoisesta hypnoterapeutista ja NLP-konkarista.

Miten rauhallinen hengitys parantaa kokonaisvaltaista hyvinvointia konkreettisesti? Pikaohje ja linkki tarkempaan selontekoon asiasta.

Miten hengitys parantaa hyvinvointia

Lyhyestä virsi kaunis:

  1. Hengitä hitaasti sisään ja rauhallisesti ulos, pidättäen hengitystäsi sekunti tai kaksi molemmissa ’päädyissä’.
  2. Kun et tunne toistuvaa taistelutarvetta, kumppanisi kireys ei saa lisäkipinää sinulta.
  3. Parisuhde paranee, avot!

Jos silti vielä hitusen epäilet minunkaltaiseni perusskeptikon tavoin, miten ihmeessä tuo homma toimii teknisesti (siis siellä aivoissa, ei vain rintalastan tai vatsan osalta), niin kokosin sinulle ne parit aivofaktat helpoksi tietopaketiksi.

Lue mielenkiintoista tiukkaa faktaa rauhallisen hengityksen vaikutuksesta fyysiselle ja henkiselle hyvinvoinnillemme: Miten hengitys parantaa hyvinvointia konkreettisesti?

Luonnollinen hengitys
Hengitä rauhassa.