ERON MERKIT: Varoitusmerkit kun puoliso alkaa tehdä eroa

ERON MERKIT: Varoitusmerkit kun puoliso alkaa tehdä eroa

Mitkä ovat yleisimmät eron merkit, ja miten ne voisi havaita omassa parisuhteessa ennen kuin on liian myöhäistä? Eron varoitusmerkkejä – kuten hyvänkin parisuhteen tunnusmerkkejä – on monenlaisia. Tässä artikkelissa käyn läpi, mitkä ovat yleisimmät eron hälytysmerkit sekä miten saisimme nostettua alitajuisesti tunnistamamme eron tunnusmerkit myös tietoisen mielemme tasolle.

Tiesitkö, että persoonallisuudellasi ja tiedostamattomilla, automaattisilla toimintatavoillasi on vaikutusta siihen, miten helposti havaitset eron merkit ja toisaalta miten luontaisesti kiinnität huomiota parisuhteessasi ilmeneviin positiivisiin puoliin ja parisuhteen parantamiseen?

Yleisimmät syyt eroon
Mitkä ovat yleisimmät syyt eroon? LUE TÄÄLTÄ

Hypnoterapeuttitaustani vuoksi minua kiinnostaa erityisesti tiedostamattoman mielen rekisteröimän big datan ja alitajunnan voiman hyödyntäminen elämänlaadun – myös parisuhteen – parantamisessa. Tietoinen mielemme voi fokusoida vain murto-osaan sitä sisäisten ja ulkoisten aistiärsykkeiden big dataa, jota tiedostamaton mielemme rekisteröi jatkuvasti parisuhteemme hyvistä ja huonoista puolista.

Mietinkin, mikä mahtaa olla se hetki, kun intuitiivisesti ensimmäisen kerran huomasit tai tulet huomaamaan parisuhteesi todellisen tilan?

Rekisteröitkö sinä onnellisen parisuhteen ennusmerkkejä vai näetkö enemmänkin eron varoitusmerkkejä parisuhteessasi?

Oletko valmis tutkailemaan eron varoitusmerkkejä aidosti, vai haluatko mieluummin katsoa poispäin mahdollisista riskitekijöistä ja vain toivoa parasta?

Hyvä parisuhde testissä - Huomaatko Sinä todelliset maalipaikat?
Hyvä parisuhde testissä – Huomaatko Sinä todelliset maalipaikat?
LUE TÄÄLTÄ LISÄÄ HYVIEN MERKKIEN HAVAINNOINNISTA

Miten voi havaita eron merkit ajoissa?

Miten havaita eron varoitusmerkit ajoissa hyödyntämällä tiedostamattoman mielen rekisteröimää big dataa suhteesta, puolisosta ja omista tuntemuksista kaiken arkikiireen keskellä?

Mielemme on vahva ja vain osittain tahdonalainen. Vaikka rationaalisesta mielestämme tursuavat faktat mitä väittäisivät, täydelliseltäkään vaikuttava parisuhde ei aina tunnu siltä.

”Meillä oli monelta osin samankaltainen arvomaailma esimerkiksi
lasten kasvatuksessa. Arvostimme toistemme älyllistä kapasiteettia
ja sparrasimme toisiamme ammatillisestikin. Harrastimme yhdessä.
Meillä toimi niin seksi, kotityöt kuin raha-asiatkin. Nuo asiat eivät
olleet kuitenkaan kaikki onnelliseen parisuhteeseen tarvittava. Olemme onnellisempia eromme jälkeen.”

Kati Niemi: Rakkauden (r)evoluutio – Parempi parisuhde vai erinomainen ero?

Havaitsemmeko tietoisesti kaikki mahdolliset eron merkit?

Meillä kaikilla on päivittäin kymmeniätuhansia ajatuksia, joista suuri osa on ymmärryksemme ulottumattomissa. Kaikki ajattelemamme ja uskomamme ei ole totta, järkevää ja hyvää, vaikka haluammekin uskoa
olevamme fiksuja ja ainakin itsellemme hyvää tarkoittavia. Solubiologi Bruce Liptonin mukaan vain viitisen prosenttia toiminnastamme ja valinnoistamme on tietoisia.

Tietoinen mieli pystyy käsittelemään rationaalisesti vain murto-osan kaikesta eri aistikanavia pitkin keräämästämme datamäärästä.

Tiedostamattoman mielensä ajureita kannattaa syynäillä tarkemmin viimeistään silloin, kun itsekin jo huomaa toimivansa omien tavoitteidensa ja arvojensa vastaisesti.

Havaitsetko uhkaavan eron merkit ajoissa?

Itse olen opiskellut tiedostamattoman mielen ja alitajunnan voiman hyödyntämistä, kun suoritin Kliinisen Hypnoterapeutin ammattitutkinnon. Hypnoterapia-asiakkaitani autan opettamalla heille muunmuassa itsehypnoositekniikoita sekä monenlaisia muita terapeuttisia menetelmiä, joiden avulla asiakas itse voi työstää ajatuksiaan ja myös muokata tunnetilojaan tarvittaessa nopeastikin. Hypnoterapiaan yhdistän asiakkaan tarpeiden ja toiveiden mukaan muunmuassa kognitiivista käyttäytymisterapiaa, gestalt-terapiaa ja NLP-tekniikoita (Neuro-Linguistic Programming).

Miten monenlaisia menetelmiä sinä olet tähän mennessä kokeillut hahmottaaksesi kaikki mahdollisuutesi joko parisuhteesi parantamiseksi tai erinomaisen eropäätöksen tehdäksesi? Vai uskotko pystyväsi nostamaan parisuhteesi eron partaalta uusia unelmia kohti niillä samoilla keinoilla, joilla se sinne kuilun reunalle päätyi? Jos ennustat eroa ja haluat vielä välttää sen, mihin kaikkeen olet valmis puolisosi kanssa? Milloin laitatte itsenne peliin pysyvästi paremman parisuhteen puolesta?

Eron varoitusmerkkejä on monenlaisia, ja siksi tulevan eron tunnusmerkkien tulkinta on kuin hienovaraista taidetta.

Varoitus tulevasta ilmenee nykyhetkessä jokaisessa kohtaamisessasi puolisosi kanssa. Ja myös niiden hetkien jälkeen, kun ette kohdanneet toisianne.

"Puolison eroilmoitus tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta"? Lue eron merkit TÄÄLTÄ
”Puolison eroilmoitus tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta”?

Elät tulevaisuutesi ennustajana jokaisessa hetkessä, ja siksi havaitset lähestyvän eron tunnusmerkit samalla herkkyydellä kuin kykenet olemaan läsnä tässä ja nyt. Silloin puolisosi eroilmoitus ei todennäköisesti ilmesty eteesi sellaisena surullisenkuuluisana salamana kirkkaalta taivaalta.

Eron varoitusmerkkejä on monenlaisia, ja siksi tulevan eron tunnusmerkkien tulkinta on kuin hienovaraista taidetta.

Samasta läsnäolon taidosta ja intuitiivisesta tietämistä kumpuaa myös kykysi havaita puolisosi hyvyys ihmisenä, tai keinosi parantaa parisuhdettanne omalta osaltasi. Kun toivot parempaa parisuhdetta joko puolisosi kanssa tai hänestä erottuasi, tarvitset samaa sisäistä työkalupakkiasi.

Siksi ensisijaisesti suosittelen sinua laajentamaan parisuhdetaitojesi repertuaaria alitajuntasi voimasta käsin jo tänään, vaikka et huomisen suunnastasi vielä saisi selkoa.

Miten persoonallisuutesi vaikuttaa siihen, kuinka helposti havaitset eron ennusmerkit tai parisuhdettasi parantavat mahdollisuudet?

Amerikkalainen psykologi Jeffrey A. Gray laati teorian siitä, miten aivojen biologia vaikuttaa persoonallisuutemme ja tapaamme suhtautua riskeihin ja mahdollisuuksiin.

Lähestymiskäyttäytymistä ohjaava BAS-järjestelmä (Behavioural Approach System) herkistää henkilön havaitsemaan mahdollisia palkintoja ja motivoi henkilöä tavoitetta kohti. Henkilö, jonka käyttäytyminen on vahvasti BAS-järjestelmän ohjaamaa, on kiinnostunut tilaisuuksista, joista hän voisi saada hyvää palautetta ja kehuja puolisoltaan tai muilta. Impulsiivisuuteen taipuvainen BAS-ohjautuva henkilö jättää helpommin riskipaikat katsastamatta ja suuntaa huomionsa vahvemmin potentiaalisesti positiivisiin mahdollisuuksiin: ”Eihän meillä mitään ongelmia ole, kyllä tämä tästä!”

Jos joillekin ihmisille puolison eroilmoitus tuli kuin ”salama kirkkaalta taivaalta”, mistä se onkaan voinut johtua? Eikö eron ennusmerkkejä tosiaan ollut olemassa vai eikö henkilö vain havainnut niitä ajoissa?

Välttämiskäyttäytymistä ohjaava BIS-järjestelmä (Behavioural Inhibition System) puolestaan saa henkilön välttämään tilanteita ja tekemisiä, joista voisi aiheutua mahdollisia rangaistuksia. Pitkälti BIS-järjestelmän varassa toimiva henkilö välttelee uusia tilanteita, joissa hän saattaisi epäonnistua – esimerkiksi parisuhteen parantamisyrityksissä. Neuroottisesti ahdistunut henkilö kiinnittää jopa liikaakin huomiota riskeihin, jolloin parisuhteen parantaminen ei välttämättä motivoi yhtä voimakkaasti kuin vain suhteessa sinnittely ja eron välttäminen uuden muutoksen pelossa.

Positiivinen ajattelu auttaa toki parisuhteen parantamisessa. Ensin on kuitenkin hoksattava, että parisuhteessa todellakin on parannettavaa ainakin jossain asiassa. Ja jos itse ei huomaa epäkohtia, se ei tarkoita, että niitä ei olisi. Puolison esille nostamia epäkohtia ei saa väheksyä silloinkaan, kun ei millään kestäisi kuunnella riskeistä ja vaikeuksista kertovaa valitusvirttä – olettaen, että yhä haluaa pysyä yhdessä edes suht onnellisesti.

Eron merkit ja parisuhteen parantaminen

Kumppanin kokemaa kipua ei pidä lakaista kukkakimpuilla maton alle ja vain toivoa parisuhteen parantuvan ihan itsestään. Lue täältä milloin yltiöpositiivinen ajattelu ja tahdonvoima voivat olla haitaksi: Liian positiivinen ajattelu ampuu inhimillisyyden yli

Eron merkkien havaitseminen on vaikeaa varsinkin stressitilanteessa, kun pelkäämme potentiaalista eroa ja sen varoitusmerkkien havaitsemista.

Varoitusmerkkien havaitseminen on vaikeaa erityisesti silloin, kun pelkää ja välttelee niiden olemassaolon myöntämistä todeksi. Suuntaamme tietoisen huomiomme tahdonvaltaisesti, mutta alitajuiset pelkomme ohjaavat tiedostamatonta toimintaamme eli myös havaitsemiskykyämme vahvemmin ja automaattisemmin.

Ihminen ei pysty pitämään tietoisen mielen fokustaan kaikkiin ympärillä oleviin ärsykkeisiin, tapahtumiin, tilanteisiin, ihmisiin, puheisiin ja omiin tuntemuksiin. Kuitenkin kaikki sekin big data, jota emme huomanneet havaitsemamme, tallentuu tiedostamattoman mielemme tietosammioihin.

Miten hengitys parantaa hyvinvointia
Hengitystekniikoita hyödynnetään myös hypnoosin indusoinnissa. Tiesitkö, miten hengitys lisää hyvinvointia myös parisuhteessa tai eromyllerryksen keskellä? LUE TÄÄLTÄ

Tiedostamattoman mielen ja alitajunnan tallentamaa tositapahtumien ja tuntemusten big dataa kannattaa penkoa sitä syvällisemmin mitä kipeämmältä se tuntuu. Kun kova kipu ei ohjaa meitä enää välttelemään tosiasioiden havaitsemista ja myöntämistä todeksi, vaikealta ongelmavyyhdiltä tuntunut asia alkaa avautua.

Kun tietoinen mielemme saa mahdollisuuden tehdä päätöksiä faktapohjaisesti (toki muistinvaraisesti), uusi suunta piirtyy helpommin kohti sitä toivomaasi parempaa parisuhdetta tai erinomaista eroa ja onnellista omannäköistä elämääsi.

Pelkojen ja stressin voittaminen auttaa sinuakin havaitsemaan ja tunnustamaan eron merkit, jolloin saat mahdollisuuden parhaaseen ratkaisuun.

Stressitilanteessa – esimerkiksi parisuhdepahoinvoinnin keskellä – aktivoituva luonnollinen pakene- tai taistelejärjestelmä on edellä mainitun persoonallisuuspsykologi Grayn mukaan eri persoonallisuuden omaavilla ihmisillä erilainen. Jos parisuhteesi stressaa sinua, onko sinulle luontaisempaa taistella, paeta vai lamaantua laakereillesi lepäämään? Entä mikä on puolisollesi tyypillinen tapa reagoida stressiin?

Yleiset eron merkit, jotka ennakoivat mahdollisesti lähestyvää eroa, ovat samankaltaisia kuin ne merkit, joita osoitamme luontaisesti stressaavassa tilanteessa. Joku saattaa muuttua hyökkääväksi ja kritisoi kaikkea mahdollista sekä halveksuu puolisoaan, jota ainakin vielä ensitapaamisen aikoihin katsoi ihastellen ja lämmöllä. Joku toinen puolestaan vetäytyy ja muuttuu etäiseksi.

PETTÄMINEN JA KOOTUT SELITYKSET: Mikä on hyvä pettämisen syy?
Mikä on hyvä pettämisen syy? LUE TÄÄLTÄ

Joku etsii lohtua muualta ja saattaa elää rinnakkaissuhteessa vuosikausiakin samalla kerätessään rohkeutta ottaa ratkaiseva askel suuntaan tai toiseen.

Kun pelkäämme parisuhteemme ja itsemme puolesta, me suojaudumme itsellemme luontaisimmalla tavalla. Jos tunnet puolisosi hyvin, tiedät, millainen hän pääsääntöisesti on. Eron merkit ovat usein – ei aina – niitä muutoksia, joita et aikaisemmin hänessä ainakaan muista havainneesi.

Jos eron merkit ovat muutoksen merkkejä, kannattaisiko siis kaikkea muutosta kaihtaa ja karttaa kaikin keinoin? Päinvastoin. Lue täältä: ”Älä koskaan ikinä muutu, rakas!” Aikuisten oikeesti?

Stressi pahentaa parisuhteen luisua lamaannukseen.

Tietoinen mieli ja fokus herpaantuvat helposti erityisesti stressitilanteessa – esimerkiksi puolison kanssa väitellessä tai eroa pohdittaessa. Tällöin tiedostamattoman mielen uumenista ponnistavat sammakot lentävät suustamme silloinkin, kun emme ymmärrä mistä ne tähän hetkeen taas pomppasivat arkeamme ja parisuhdettamme hämmentämään entistäkin enemmän. Stressi pahentaa parisuhteen luisua lamaannukseen.

Tiedostamattomasta mielestä nousevat alitajuiset pelot ja uskomukset ohjaavat käytöstämme, ajatuksiamme ja esimerkiksi puhettamme puolisollemme vahvasti varsinkin silloin, kun stressi vaimentaa fiksumpaan käytökseen kykenevän otsalohkomme. Sinua rajoittavat uskomukset istuvat itsessäsi sitä tiukemmin mitä enemmän ruokit niitä muiden ihmisten samansuuntaisilla oletuksilla – esimerkiksi parisuhteen parantamisen tai eroamisen vaikeudesta.

Toimit sinua rajoittavien uskomustesi mukaisesti sitä useammassa tilanteessa mitä suurempaa stressitaakkaa kannat harteillasi. Jos koet parisuhteessasi stressiä enemmän kuin rakkautta ja lisäksi pelkäät eroamista tai jopa eron varoitusmerkkien havaitsemisesta, kuinka uskot pystyväsi parantamaan parisuhdettasi sen todellisten epäkohtien osalta tai tekemään vankan eropäätöksen?

Minä tiedän, että sinä tiedät, että sekä stressinhallintaan että jopa pahimpien fobioiden voittamiseen on monia fyysisiä ja mentaalisia keinoja, vaikka et ehkä vielä tietäisikään sen yksityiskohtaisemmin miksi ja miten nuo erilaiset menetelmät oikein toimivat.

Montaako uutta, konkreettista keinoa olet kokeillut omakohtaisesti parisuhteesi parantamiseksi tai eropäätöksen aikaansaamiseksi? Mistä kirjasta, kurssista, terapeutilta tai valmentajalta aiot seuraavaksi oppia ainakin yhden uuden keinon, josta et ennen ollut kuullutkaan tai jota et koskaan uskonut kokeilevasi käytännössä oman elämäsi parantamiseksi? Lue lisää Rakkauden (r)evoluutio-kirjasta ja minun henkilökohtaisesta sparrauksestani.

Fokusoi tietoinen mielesi syväsukellukseen tiedostamattomaan mieleesi

Jos tietoinen ja tiedostamaton mielesi ovat erimielisiä suunnastasi, mitä luulet: kumman sana painaa enemmän arkipäiväisissä valinnoissasi? Alitajunnan tunteet, mielikuvitus, uskomukset, toiveet ja pelot voittavat erityisesti silloin, kun olemme liian väsyneitä fokusoimaan tahdonvoimaamme.

Toisinaan tietoisen mielen asettama tavoite on vain egon toiveunta, ja viisaampi alitajuntamme palauttaa meidät egopyrkimystemme polulta takaisin oikealle reitille.

Alitajunta ei kuitenkaan ole aina oikeassa. Joskus uskomuksemme ja tunteemme ohjaavat meitä väärään suuntaan, ja tietoisen mielemme tavoite olisi kaikinpuolin meille ja muille läheisillemme järkevä ja hyvä. Vaikka tietoinen tavoitteesi olisi paras ikinä, alitajuntasi vääntää sinut väärään suuntaan yritys toisensa jälkeen niin kauan, kunnes olet saanut editoitua alitajuntasi virheoletukset paremmin arvojesi ja elämäntavoitteidesi mukaisiksi.

Meillä kaikilla on päivät täynnä monenlaista puuhaa eikä energia riitä aina kaikkeen. Siksi on olennaista, että suuntaa energiansa siihen, mikä pidemmänpäälle lisää energisyyttä ja keventää elämään lisätilaa antoisampia asioita varten. Ohjaa energiasi tietoisen ja tiedostamattoman mielesi kädenväännön lopettamiseksi, jotta vapautat energiaasi yhä uusia muitakin tavoitteita kohti.

Erota vai ei?
Erota vai ei? LUE TÄÄLTÄ

Kun jaksat suunnata tietoisen mielesi fokuksen riittävissä määrin ja tarpeeksi usein tiedostamattoman datamääräsi perkaamiseen ja ymmärtämiseen, hiljalleen alitajuiset draiverisi (esimerkiksi elämäsi antoisuutta rajoittaneet uskomuksesi) alkavat ohjata sinua samaan suuntaan mihin tietoinen mielesi toivoo sinun kulkevan.

Esimerkiksi sitä parempaa parisuhdetta tai erinomaista eroa kohti.

Voitkohan uskoa, miten paljon energiaa saat vapautettua elämääsi, kun pääset ikuisista ”erota vai ei”-pohdinnoistasi eroon? Milloin sinä otat yhteyttä valmentajaan, joka auttaa sinua syväsukeltamaan sisimpääsi helpottaaksesi omaa päätöksentekoasi ja vapauttamaan alitajuiset voimavarasi onnellisempaa elämää kohti? Ota yhteyttä, kun haluat minut henkilökohtaiseksi sparraajaksi esimerkiksi tällä parisuhderintamalla.

Onko uhkaavan eron varoitusmerkkien havaitseminen ja eron ennakointi tärkeää?

Vaikka nykytilanteeseen johtaneiden tapahtumaketjujen ja erosyiden miettiminen voi auttaa ymmärtämään käsillä olevaa hetkeä, menneiden puhkianalysointi on kuitenkin loppupeleissä umpikuja ja elämänhukkaa. Onko uhkaavan eron varoitusmerkkien havaitseminen ja eron ennakointi tärkeämpää kuin tässä hetkessä eläminen puolisonsa tai ainakin oman itsensä rinnalla? Miksi sinulle on tärkeää tietää eron merkit ja ennakoida ne ajoissa? Mitä tavoitetta kohti toimit havaintojesi pohjalta? Sitä parempaa parisuhdetta vai erinomaista eroa kohti?

Vaikka oman onnettomuutensa syistä ei olisi tietoa tuon taivaallista, jo sen myöntäminen itselleen ja puolisolleen voi olla avain paljon parempaan parisuhteeseen. Mistä muusta sitä kannattaisi keskustella kuin siitä epäselvästäkin onnettomasta fiiliksestä, jonka kuitenkin tuntee todelliseksi?

Missä ennakoit olevasi jo nyt päätöksesi kanssa?

Tietoinen läsnäolo

On luonnollista, että yleisimmät eron merkit ja muiden ihmisten syyt eroon mietityttävät monia eroa harkitsevia. Täältä voit lukea yleisimmistä erosyistä: YLEISIMMÄT SYYT EROON: Onko yleinen erosyy sinulle hyvä syy erota?

LUE MYÖS: