Huono itsetunto ja sosiaalinen media – Totta vai tarua?

Huono itsetunto ja sosiaalinen media – Totta vai tarua?

Pelkästään Facebookiin ladataan 10 miljoonaa uutta kuvaa tunnissa (ks. tutkimus). Itsemme vertailu muihin ihmisiin ympäri maailman on äärimmäisen helppoa ja nopeaa. Edellä viitatun tutkimuksen mukaan nykyisin esimerkiksi 90% tytöistä on tyytymätön kehoonsa ja itsetunto-ongelmat ovat lisääntyneet sosiaalisen median myötä. Myös univaikeuksilla ja masennuksella on selvä linkki sosiaalisen median käyttömäärän ja -tavan osalta. Somen käyttö on kasvanut räjähdysmäisesti ja on yhä kasvussa uusien käyttäjien ja yhä uudempien sovellusten myötä. Me aikuisetkaan emme ole immuuneja tälle muutokselle. Aikuisen itsetunto voi olla koetuksella jo pelkän somen myötä, ja siksi sen käyttömäärän lisäksi kannattaa työstää myös sitä, miten ja mihin tarkoitukseen somea käyttää arjessaan. Satunnainen some-päivitys avaa muille ihmisille vaikutelmaansa kapeamman näkyvyyden muiden ihmisten kulisseihin, kuin aidan raosta tai avaimen reiästä kurkittavaksi. Muut näkevät vain sen, minkä itse päättää jakaa itsestään. Somesta saatava kuva ei siis ole aina rehellinen ja vaikka olisikin, tarvitseeko sen silti antaa vaikuttaa omaan itsetuntoon? Mitä itseään voisi kehittää ja toimintatapojaan päivittää paremmin some-aikakauteen sopivaksi? Tämän artikkelin aiheena on huono itsetunto ja sosiaalinen media.

Huono itsetunto ja sosiaalinen media – Totta vai tarua?

Tässä artikkelissa käydään läpi muunmuassa:

  • Kuuluvatko huono itsetunto ja sosiaalinen media yhteen?
  • Miten välttää some-ahdistus?
  • Paistaako huono itsetunto somesta läpi?
  • Onko huono itsetunto some-tykkäysten varassa?
  • Mitä tehdä kun some ahdistaa?
  • Pitääkö sosiaalisessa mediassa vain hehkuttaa?
Mitä on liian positiivinen ajattelu?
Mitä on liian positiivinen ajattelu?

Miten some vaikuttaa itsetuntoon? Tai näkyykö huono itsetunto some-käyttäytymisessämme? Tähän liittyen lue myös blogipostaukset:

Kuuluvatko huono itsetunto ja sosiaalinen media yhteen?

Mediassa puhutaan paljon, miten sosiaalinen media vaikuttaa nuorten itsetuntoon ja kuinka some voi olla uusi keino koulukiusaamiselle. Tästä on myös selkeää tutkimustietoa: erityisesti nuorten tyttöjen heikko itsetunto, huono kehonkuva, huonolaatuisempi uni ja masennusoireet liittyvät turhankin ahkeraan sometukseen. Mutta miten me aikuiset kiusaamme ihan itse itseämme somettamalla? Tässä artikkelissa tarkastellaan huonoa itsetuntoa sosiaalisen median alttarilla, ja tässä artikkelissa pohditaan keinoja, joilla voi jopa parantaa itsetuntoaan sosiaalisen median avulla. Somea voi siis myös hyödyntää eikä vain karttaa!

Sosiaalinen media ei heikennä itsetuntoa, kun voimavarat ovat muuten kunnossa. Oma henkinen tila kannattaa siis varmistaa ennen kuin somea avaa juuri heikoimmalla hetkellään. Lue täältä keinot, miten sinäkin voit parantaa voimavarojasi luonnollisesti nopeastikin juuri ennen kuin avaat somen: Miten hengitys parantaa hyvinvointia konkreettisesti?

Tunteiden hyväksyntä
Tunteiden hyväksyntä

Miten välttää some-ahdistus?

Kun avaat somen, on melko todennäköistä, että joku eteesi avautuvista kuvista tuo tietoosi esimerkiksi sen, että:

  1. Joku on parhaillaan lomamatkalla kivassa kohteessa, jonne itsekin olet haaveillut pääseväsi.
  2. Joku koki jonkin upean elämyksen, jota itse et uskaltaisi kokeilla.
  3. Joku osti jonkin hienon tavaran tai vaatteen, johon sinulle ei olisi varaa.
  4. Joku sai aikaan jotain erityistä, johon sinulla ei ole osaamista tai voimia.
  5. Joku teki jotain kiinnostavaa, mitä itse et ole tehnyt.
  6. Joku nauttii jostain, mistä itsekin haluaisit nauttia.
  7. Joku osoitti aktiivisuuttaan tavalla, johon sinulle ei ole voimavaroja.
  8. Joku saavutti tavoitteensa asiassa, josta sinäkin unelmoit.
  9. Joku sai kokea rakkauden tai ystävyyden tunteita, joita sinäkin kaipaat.
  10. Jonkun arkipäivään kuului jokin hauska sattuma, vaikka juuri sinä päivänä sinua ei olisi naurattanut.
Huono itsetunto ja sosiaalinen media
Some-todellisuus?

Kun siis olet aikeissa avata somen, tiedosta etukäteen, mitä olet aikeissa katsella juuri sillä hetkellä. Oletko valmis?

Paistaako huono itsetunto somesta läpi?

Huono itsetunto ja sosiaalinen media
Valitse, mitä seuraat somessa.

Someseuraajien tykkäykset tuovat sarjasomettajalle kaivatun dopamiiniboostin, joka koukuttaa. Kun aivojen välittäjäaineet ja hormonit ovat epätasapainossa esimerkiksi pitkäaikaisemman masennuksen tai itserakennetun dopamiiniaddiktion vuoksi, sarjasomettaja saattaa tiedostamattaan yrittää parantaa hyvinvointiaan sillä, mikä on se tutuin boostauskeino: somettamalla.

Huono itsetunto ja sosiaalinen media

Kun joku lataa louisvuittoninsa someen saadakseen taas piirun verran eteenpäin boostaavia peukkutykkäyksiä ja sydäntä lämmittäviä ihailuja, kannattaako hänen someseuraajiensa surra omaa arkeaan juurikaan?

Sarjasometuksen ei kuitenkaan tarvitse olla pröystäilevää itsensä korostamista. Sometuksen voi kääntää aidosti positiiviseksi hyödykseen, ja somen avulla voi jopa parantaa itsetuntoaan. Tähän liittyen lue myös blogipostaukset:

Onko huono itsetunto some-tykkäysten varassa?

Joillekin sometus voi olla ajoittainen tapa korostaa itseään, jos kokee oman asemansa olevan alempana kuin haluaisi. Monet haluavat enemmän ja parempaa, mutta onnistujillakin on epäonnistumisensa. Sallitaan heikot hetket heillekin – myös sosiaalisessa mediassa. Suurin osa toiminnastamme on tiedostamattoman mielen tuotosta – sarjasomettajien sometuskin. Tiedostamattomaan on vaikeaa herätä ennen kuin lieveilmiöt kasvavat tarpeeksi haitallisiksi. Jos tietäisit muiden somettajien tiedostamattomat syyt sometukselle, millä kriteereillä vertailisit itseäsi vielä heihin?

Some-todellisuus
Some-todellisuus

Jos sarjasomettajan itsetunto on vain peukkutykkäysten ja sydänhymiöiden varassa, hän saattaa väsyä itse omaan sometukseensa, mutta ei osaa irtautua siitä. Jotkut suositut sometähdet ovatkin saattaneet sulkea sometilinsä kokonaan, kun turhautuivat joko seuraajiensa tai omaan toimintaansa. Jos rengistä on tullut isäntä, somea kannattaa vähentää. Pelkkä somen sulkeminen ei kuitenkaan ratkaise sitä itsetunto- tai jaksamisongelmaa, jonka vuoksi homma karkasi käsistä. Tärkeää onkin hakea rakentavaa, kestävää apua, jotta varsinainen ongelman perussyy tulee ratkaistua.

Kun itsetunto on kunnossa, ikävät palautteet tai julkinen riepottelu ei pääse liian syvälle. Valitettavasti kaikki aikuisetkaan eivät osaa käyttäytyä somessa muita somettajia ja bloggaajia lämpimästi kannustaen. Sillekin on syynsä:

Mitä tehdä kun some ahdistaa?

Sanoma- ja aikakauslehdet, joita myös selaamme sillä samalla sometus-kännykällämme, varoittavat meitä roikkumasta somessa liian kauan tai liian intensiivisesti. Some on mediana vielä suhteellisen uusi. Sometukseen käytetyn ajan hallintaa ja somessa toimimisen netikettiä harjoittelevat nuorten ja lasten lisäksi myös me aikuiset. Sen lisäksi että meidän tulee kohdella toisiamme arvostavasti netissäkin, meidän kannattaa miettiä, miten kohtelemme itseämme somettamalla. Surffaamaansa sisältöön kannattaa ottaa tarvittaessa hieman lisää perspektiiviä, jos sielua satuttava sisältö meinaa muuten iskeä ikävästi ihon alle.

On hienoa, että somessakin moni haluaa pitää positiivista pöhinää yllä. Onhan se meille kaikille kivempaa heijastaa verkkokalvoillemme kauniita ja iloisia kuvia kuin synkkyyttä ja maailman kurjuutta korostavia juttuja, joita tv-uutiset ja nettilehdet ovat tulvillaan. Maailmassa riittää paljon positiivista puhuttavaa ja muille jaettavaa. Toisinaan kuitenkin saattaa olla niinkin, että nykyajan ”positiivinen ajattelu” ja tsemppimeininki menee överiksi. Silloin pahoinvointi lisääntyy sekä feikki-positiivarin että hänen someseuraajiensa sisällä. Moni on oppinut onneksi sen, että liika negatiivisuus ja kriittisyys aiheuttavat sekä henkisiä että terveydellisiä ongelmia. Mutta näin voi olla myös yltiöpositiivisessa meiningissä, jossa vain kiiltokuvamenestys on sallittua, epäonnistuminen ei ole vaihtoehto ja negatiiviset tunteet painetaan pinnan alle. Lue nämä artikkelit aiheesta:

Huono itsetunto ja sosiaalinen media: Pitääkö sosiaalisessa mediassa vain hehkuttaa?

Elämästä suurin osa on arkea. Kun nautit arjestasi, koko elämä tuntuu paljon nautinnollisemmalta. Kiitä siis itseäsi ennen kaikkea siitä, että havaitset arkiset ilonaiheet erityisesti silloin, kun mitään ihmeellistä ei ole tapahtunut etkä ole saanut aikaan ’mitään’. Tähän liittyen lue myös blogipostaukset: