Huono itsetunto ja sosiaalinen media – Totta vai tarua?

Huono itsetunto ja sosiaalinen media – Totta vai tarua?

Satunnainen some-päivitys avaa muille ihmisille vaikutelmaansa kapeamman näkyvyyden muiden ihmisten kulisseihin, kuin aidan raosta
tai avaimen reiästä kurkittavaksi. Muut näkevät vain sen, minkä itse päättää jakaa itsestään. Tämän artikkelin aiheena on huono itsetunto ja sosiaalinen media. Miten some vaikuttaa itsetuntoon? Tai näkyykö huono itsetunto some-käyttäytymisessämme?

Tähän liittyen lue myös blogipostaukset:

Kuuluvatko huono itsetunto ja sosiaalinen media yhteen?

Mediassa puhutaan paljon, miten sosiaalinen media vaikuttaa nuorten itsetuntoon ja kuinka some voi olla uusi keino koulukiusaamiselle. Mutta miten me aikuiset kiusaamme ihan itse itseämme somettamalla?

Tässä artikkelissa tarkastellaan huonoa itsetuntoa sosiaalisen median alttarilla, ja tässä artikkelissa pohditaan keinoja, joilla voi jopa parantaa itsetuntoaan sosiaalisen median avulla. Somea voi siis myös hyödyntää eikä vain karttaa!

Sosiaalinen media ei heikennä itsetuntoa, kun voimavarat ovat muuten kunnossa. Joten:

Valmistaudu!

Kun avaat somen, on melko todennäköistä, että joku eteesi avautuvista kuvista tuo tietoosi esimerkiksi sen, että:

  1. Joku on parhaillaan lomamatkalla kivassa kohteessa, jonne itsekin olet haaveillut pääseväsi.
  2. Joku koki jonkin upean elämyksen, jota itse et uskaltaisi kokeilla.
  3. Joku osti jonkin hienon tavaran tai vaatteen, johon sinulle ei olisi varaa.
  4. Joku sai aikaan jotain erityistä, johon sinulla ei ole osaamista tai voimia.
  5. Joku teki jotain kiinnostavaa, mitä itse et ole tehnyt.
  6. Joku nauttii jostain, mistä itsekin haluaisit nauttia.
  7. Joku osoitti aktiivisuuttaan tavalla, johon sinulle ei ole voimavaroja.
  8. Joku saavutti tavoitteensa asiassa, josta sinäkin unelmoit.
  9. Joku sai kokea rakkauden tai ystävyyden tunteita, joita sinäkin kaipaat.
  10. Jonkun arkipäivään kuului jokin hauska sattuma, vaikka juuri sinä päivänä sinua ei olisi naurattanut.
Some-todellisuus
Some-todellisuus?

Kun siis olet aikeissa avata somen, tiedosta etukäteen, mitä olet aikeissa katsella juuri sillä hetkellä. Oletko valmis?

Paistaako huono itsetunto somesta läpi?

Valitse, mitä seuraat somessa.
Valitse, mitä seuraat somessa.

Someseuraajien tykkäykset tuovat sarjasomettajalle kaivatun dopamiiniboostin, joka koukuttaa. Kun aivojen välittäjäaineet ja hormonit ovat epätasapainossa esimerkiksi pitkäaikaisemman masennuksen tai itserakennetun dopamiiniaddiktion vuoksi, sarjasomettaja saattaa tiedostamattaan yrittää parantaa hyvinvointiaan sillä, mikä on se tutuin boostauskeino: somettamalla.

Mistä itsetunto on kiinni?

Kun joku lataa louisvuittoninsa someen saadakseen taas piirun verran eteenpäin boostaavia peukkutykkäyksiä ja sydäntä lämmittäviä ihailuja, kannattaako hänen someseuraajiensa surra omaa arkeaan juurikaan?

Sarjasometuksen ei kuitenkaan tarvitse olla pröystäilevää itsensä korostamissta. Sometuksen voi kääntää aidosti positiiviseksi hyödykseen, ja somen avulla voi jopa parantaa itsetuntoaan. Tähän liittyen lue myös blogipostaukset:

Huono itsetunto somen alttarilla

Joillekin sometus voi olla ajoittainen tapa korostaa itseään, jos kokee oman asemansa olevan alempana kuin haluaisi. Monet haluavat enemmän ja parempaa, mutta onnistujillakin on epäonnistumisensa. Sallitaan heikot hetket heillekin. Myös sosiaalisessa mediassa. Suurin osa toiminnastamme on tiedostamattoman mielen tuotosta – sarjasomettajien sometuskin. Tiedostamattomaan on vaikeaa herätä ennen kuin lieveilmiöt kasvavat tarpeeksi haitallisiksi. Jos tietäisit muiden somettajien tiedostamattomat syyt sometukselle, millä kriteereillä vertailisit itseäsi vielä heihin?

Some-todellisuus
Some-todellisuus

Jos sarjasomettajan itsetunto on vain peukkutykkäysten ja sydänhymiöiden varassa, hän saattaa väsyä itse omaan sometukseensa, mutta ei osaa irtautua siitä. Jotkut suositut sometähdet ovatkin saattaneet sulkea tilinsä kokonaan, kun turhautuivat joko seuraajiensa tai omaan toimintaansa. Jos rengistä on tullut isäntä, somea kannattaa vähentää. Pelkkä somen sulkeminen ei kuitenkaan ratkaise sitä itsetunto- tai jaksamisongelmaa, jonka vuoksi homma karkasi käsistä. Tärkeää onkin hakea rakentavaa, kestävää apua, jotta varsinainen ongelman perussyy tulee ratkaistua.

Kun itsetunto on kunnossa, ikävät palautteet tai julkinen riepottelu ei pääse liian syvälle. Valitettavasti kaikki aikuisetkaan eivät osaa käyttäytyä somessa muita somettajia ja bloggaajia lämpimästi kannustaen. Sillekin on syynsä:

Moni miettii, miten parantaa hyvinvointiaan itsensäkehittämisen avulla

Heikentääkö some itsetuntoasi?

Sanoma- ja aikakauslehdet, joita myös selaamme sillä samalla sometus-kännykällämme, varoittavat meitä roikkumasta somessa liian kauan tai liian intensiivisesti. Some on mediana vielä suhteellisen uusi. Sometukseen käytetyn ajan hallintaa ja somessa toimimisen netikettiä harjoittelevat nuorten ja lasten lisäksi myös me aikuiset.

Sen lisäksi että meidän tulee kohdella toisiamme arvostavasti netissäkin, meidän kannattaa miettiä, miten kohtelemme itseämme somettamalla? Surffaamaansa sisältöön kannattaa ottaa tarvittaessa hieman lisää perspektiiviä, jos sielua satuttava sisältö meinaa muuten iskeä ikävästi ihon alle.

Huono itsetunto ja sosiaalinen media: Pitääkö sosiaalisessa mediassa vain hehkuttaa?

Elämästä suurin osa on arkea. Kun nautit arjestasi, koko elämä tuntuu paljon nautinnollisemmalta. Kiitä siis itseäsi ennen kaikkea siitä, että havaitset arkiset ilonaiheet erityisesti silloin, kun mitään ihmeellistä ei ole tapahtunut etkä ole saanut aikaan ’mitään’.

Tähän liittyen lue myös blogipostaukset: